23948sdkhjf

Skolebænk på værkstedsgulvet

Over 1500 mekanikere på kursus i common rail, pumpe dyse systemer og direkte benzinindsprøjtning i deres eget miljø.
Spørgelysten var stor, da Motor-magasinet forleden fik lov til at kikke med det meste af en dag, da Hans Erik Kristoffersen og Finn Wagner fra FTZ gennemførte et af de succesfulde kurser i pumpe dyse systemer.

Denne onsdag den 11. juni foregik det hos AutoStreit i Herlev, dagen før var det hos Sørens Autoværksted i Padborg og dagen efter hos Top Service i Ballerup.

De tre kurser i henholdsvis common rail, pumpe dyse og direkte benzinindsprøjtning bliver gennemført 53 steder, og med i snit 10,5 deltagere per kursus, bliver det mere end 1500 mekanikere på skolebænken.

- Jeg havde ikke forestillet mig, at det ville blive et sådant tilløbsstykke. Men vi bliver ved og stopper ikke her – det næste kunne blive aircondition og testudstyr. Vi skal ikke erstatte efteruddannelseskurser på de tekniske skoler, men vi er et godt supplement. På disse kurser sidder mekanikerne midt i deres miljø – de er på hjemmebane. Desuden har de frie værksteder ofte for travlt til at afse tre dage på et kursus i stedet for én dag, forklarer Hans Erik Kristoffersen, der ligesom sin kollega har en fortid på Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn.

- Det er bedre, når mekanikeren selv får fingre i bilerne, ligesom det er vigtigt at dele erfaringer, påpeger Finn Wagner og skitserer dagens program: En formiddag med teori på basis af Bosch Injection System Training samt fire praktikopgaver, fordelt på henholdsvis en Sprinter og en VW Touran, som de to instruktører sammen med diverse udstyr selv har sat op til dagens kursus på det aktive værksted.

Tre af svendene fra AutoStreit deltager på dagens hold, mens de øvrige mekanikere på værkstedet har en almindelig arbejdsdag rundt om det interimistiske klasselokale.

Holdningsskift

Det er FTZ-sælger fra Frederikssund, Sebastian Sørensen, som har været med til at finde deltagerne til holdet i Herlev.

- Mange mekanikere har tidligere været bange for diesel, men i takt med den store andel af nye dieselbiler er der sket et holdningsskift, og gudskelov for det – man er jo nødt til at følge med, konstaterer han.

En af deltagerne på holdet i Herlev er den erfarne automekaniker Daniel Knudsen, som ene mand driver Sengeløse Autogård ved Taastrup. Han kan til marts fejre 25 års jubilæum som selvstændig.

- For mig passer kurset fint, da jeg normalt holder lukket onsdag for at lave fejlfinding og kontorarbejde, siger Daniel Knudsen, som er fint tilfreds med kurset.

- Jeg er faktisk kommet med på et afbud. Man er jo nødt til at blive opdateret, siger Daniel Knudsen, som har rigeligt at lave på sit værksted og længe har sagt nej til nye kunder.

Der er da også udbredt tilfredshed blandt de deltagende mekanikere, da en opsummerende kritik-runde slutter dagen af. Deltagerne er glimrende tilfredse med omfanget af praktik og det at de kan trække på hele to lærere.

Næste gang Herlev-holdet mødes hos AutoStreit er den 1. december: Emne: Direkte benzinindsprøjtning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081