Markedsføring useriøs i autobranchen
Thisted Dagblad og Morsø Folkeblad har sammen med enkelte fra de autoriserede forhandlere i lokalområdet Thy/Mors sat nye standarder for, hvad "god markedsføringsskik" kan indeholde.
En total latterliggørelse af ens konkurrenter/kolleger og annoncører er åbenbart ingen hindring for at forsøge sig på at få nye, eller rettere, gamle kunder tilbage.
En karikaturtegning, hvor de "bedrevidende" står i hvide kitler med lægeudstyr omkring en bil, der analyser dens dårligdomme, mens de "uvidende" angriber undervognen med økse og brækjern - dette for at symbolisere forskellen på mærkeforhandleren og det lokale autoværksted.
De frie autoværksteder er i dag markedsførende med en andel af autoreparationerne på cirka 52 procent. Dette er igennem årene opnået blandt andet ved hjælp af de frie værksteders brancheforening CAD og et tæt samarbejde med de 2-3 store reservedelsgrossister, som har formået bl.a. via deres kædekoncepter at sætte en standard, der udligner forskellen, og på enkelte områder overgår mærkeforhandlernes.
Tæt samarbejde i højsædet
Mekonomen Autoteknik, Automester, Bosch Carservice og Mekopartner er blandt nogle af de kæder, hvor et tæt samarbejde med grossisterne er i højsædet.
Her indgår eksempelvis fælles markedsføring, kurser, værktøjs- og reparationskontrol som krav for medlemskab af flere af kæderne.
Dette samarbejde har været medvirkende til ved hjælp af massiv tv- og anden medieannoncering at trænge igennem til hr. og fru Danmark med Sø- og Handelsrettens afgørelse i retssagen mod importørerne fra 2003 (anlagt af forbrugerombudsmanden i 1996) om, at der er frit værkstedsvalg og fabriksgarantien stadig er gældende, når fabrikkens forskrifter er fulgt ved bilens serviceeftersyn
Kædernes tilbud
Kædeværksteder tilbyder herudover en bred vifte af relevante ydelser til bilisterne som vejhjælp og mobiltetsgaranti, værkstedskort, forsikringer mod mekanisk svigt, benzinkort m.m.
Samarbejdet med grossisten giver også de frie værksteder mulighed for et finans- og kundestyringssystem, som, når kunden og bilen først er oprettet, giver direkte links via pc til reservedele, bilens data og servicebulletiner, synsbestilling og hotline m.m.
Det ofte dyre specialværktøj, der kræves for at lave den enkelte bilmodel, lejes gennem en fælles værktøjsklub. Dermed undgår man at skulle sige nej til reparationer og sparer samtidig værkstedet for store investeringer til værktøj, der aldrig ville kunne tjene sig ind.
Mange værksteder har muligheden for at få leveret reservedele og specialværktøjet mere end 10 gange daglig, hvilket sikrer lave lageromkostninger og en bil, der er færdig til tiden.
Dem uden kæde
Cirka 40 procent af de frie danske autoværksteder er ikke medlemmer af en kæde. Flere har med stor dygtighed drevet deres værksteder i lokalområdet og gennem årene skabt en stor solid kundekreds, hvor godt håndværk, fair pris og tillid har været nøgleordene.
At de autoriserede ikke kan finde ud af at lave fremmede bilmærker (som de har hævdet. red) , har ikke hold i virkeligheden her på egnen, hvilket sikkert også er bekræftet af den manglende tilslutning til deres fælles annoncering.
Så uanset hvilken reparatør man vælger, må alle i branchen acceptere, at der er frit værkstedsvalg. Der er ingen udfordring i at betjene kunder, der kun kommer ene og alene af den grund, at man som bilist ikke har andre alternativer for køb af service og reparationer.
"Stueren" markedsføring
Så derfor en opfordring til at man fremover markedsfører sig "stuerent" og fremhæver egne kvaliteter frem for at latterliggøre sine konkurrenter/kolleger.
Den der kun tager alvor for alvor og spøg kun for en spøg, har som bekendt opfattet begge dele lige dårligt, så måske aviserne har taget jer (de autoriserede. red) på sengen og øjner chancen for ussel mammon, med et nyt tillæg i næste uge hvor: Malermesteren stikker den forkerte ende af penslen ned i malingen, tømreren, der ... og så videre
Det kan jo, for at blive i fagsproget, "være en skrue uden ende".
(se evt. mere om emnet på www.autoteknik.dk, www.cad.dk, www.r2r.eu).