Suveræn tredobbelt sejr til Audi i Le Mans
Der var ikke mange, som troede på det resultat ved starten af løbet, som ofte kaldes for verdens mægtigste i bilsporten. De tre fabriks Peugeot 980 HDi var nemlig hurtigst af alle, og kørte på super tider, også i starten af løbet, men bilerne kunne ikke holde de 24 timer.
Før løbet blev Tom Kristensen citeret i TV2 i danskerlejren for følgende. "Vi er imponeret over Peugeot, men vi har vor strategi og holder en konstant hastighed gennem alle 24 timer. Vi kæmper for sejren, og så har jeg i øvrigt ikke hørt om nogen, der kører en Peugeot, uden de har været på værksted". Den sidste udtalelse kom måske mere som en joke, men den holdt stik.
Det var den niende sejr til Audi på Le Mans. Det samme antal som Ferrari. Kun Porsche har vundet flere gange. Audi oplyser, at teknikken i den nye R15+ TDI blandt andet var udstyret med variable turboteknologi i turboen, som personbilerne er udstyret med. V10 motor yder cirka 600 hk. Den første bil, der udgik, var med Nigel Mansell bag rattet af Ginetta-Zytek efter kun 18 minutter. Det ene dæk punkterede, og hans to sønner kom aldrig ud på banen.
Kristensens mindre uheld
Tom Kristensen var involveret i et mindre uheld på førstedagen, da en forankørende langsommere BMW, ført af den tidligere standardvognsverdensmester Andy Priaulx, pressede ham ud i gruset. Det kostede tid i pitten, med reparation af bagvognen, men det var også det eneste uheld i Audi lejren, udover lidt elektroniske problemer i Kristensens Audi i løbet af natten.
Med tre Audi teams på podiet i den hurtigste sportsvognsklasse for prototyper satte Audi alt på plads endnu engang på Le Mans, og der var masser af Dannebrog ved sejrsceremonien, der også imponerede alle de andre kørere. Tom Kristensen fik overladt mikrofonen på podiet og sagde tak på dansk til de mange tusinde danske tilskuere, som under afviklingen har været med til at bakke den danske indsats op. Måske var der mange, som fik glædestårer i øjnene. Det fik Audi chefen Wolfgang Ulrich i hvert fald, da han så de tre Audi R15+ komme først over målstregen.
Flere danskere på podiet
De tre Audier blev fulgt i mål af endnu en dansker i form af debutanten Christoffer Nygaard i Aston Martin, Young Driver teamet, på en flot tredjeplads i GT1 klassen. Bilen knækkede en drivaksel, som kostede 60 minutter i pitten, men teamet formåede alligevel at komme på podiet.
Nygaard var imponeret over sin første start på Le Mans, med de mange danske tilskuere, og han roste de to mere erfarne medkørere Tomas Enge og Peter Kox, der har været med flere gange.
Men der var mere Dannebrog på podiet i form af Allan Simonsen, Ferrari F430, som sammen med sin kolleger blev nummer to efter Porsche i den barske GT2 klasse, og samtidig nummer 12 generelt. Det var fjerde gang, Simonsen var med.
I samme klasse skulle Jan Magnussen søge at gentage de tidligere sejre i GT1 klassen, men de to fabriks Chevrolet Corvette kunne ikke holde. Begge motorer eksploderede.
Det var første gang, at Corvetterne var med i GT2 klassen, men der er sikkert endnu mere at udvikle. Christian Bakkerud, Audi R10, LMP1 klassen i den gamle Audi model i det tyske Kolles Team, udgik også. 55 startede løbet, og 28 kom i mål, nogle lidt haltende, men de oplevede det ternede flag.