23948sdkhjf

D.A.F.: Tal-manipulation ved privatleasing

Staten taber penge på leasing af nye biler til private, påpeger bilforhandlerne.
Det hævdes med større og større styrke fra leasingselskaberne, at det skulle være en gevinst for staten, hvis bilejere i Danmark skifter en købt bil ud med en leaset.

- Det er det ikke, og de konkrete tal viser også, at staten hver måned er gået glip af cirka 300 millioner kroner i registreringsafgifter og moms, siden ordningen med at privatlease en bil blev legaliseret den 1. januar 2009. Det er dog immervæk næsten syv milliarder i tabte afgifter til staten i den forløbne periode, siger Jens Brendstrup, direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F.).

- Regnestykket er let for en almindelig forbruger at overskue. Hvis en ny personbil koster 300.000 kroner som lavest mulige indkøbspris for en bilejer ved køb, er de 170.000 kroner registreringsafgift til staten. Hertil kommer 25.000 kroner til staten i moms, i alt 195.000 kroner. Resten er bilens fabrikspris og forhandleravance med videre. Hvis den samme personbil købes af et leasingselskab, betales der fuld moms på 25.000 kroner af bilens pris, men kun 65.000 kroner i registreringsafgift. Her taber staten altså allerede 105.000 kroner i forhold til, hvis bilen blev købt. Den pågældende bil står herefter leasingselskabet i 190.000 kroner, der fordeles i 36 lige store rater og tillægges moms. Herved kommer bilen som leasingbil til at koste bilejeren 6.500 koner per måned inklusiv moms, lyder hans regne-eksempel.

- Denne moms udgør i alle tre år knapt 5000 kroner til staten, men leasingselskabet fradrager i forvejen 25.000 kroner for bilens indkøb, så vi har svært ved at se, at staten ligefrem tjener på leasingaftalen, påpeger Jens Brendstrup.

- Når der er gået tre år, skal leasingbilen enten sælges til udlandet eller genindregistreres i Danmark på nye vilkår, som højest vil give staten den samme månedlige momsydelse som hidtil. Faktum er dog, at de fleste leasede biler ikke bliver genleaset, men derimod eksporteret til lande som Tyskland og Sverige. Dermed går staten glip af 2/3 af registreringsafgiften. At leasingselskaberne har tjent deres penge ind allerede efter at have leaset bilen de første tre år, viser også, at de ikke selv forventer, at bilen kan leases tre gange, mener D.A.F.-direktøren.

- Det er fra leasingselskabernes argumenteret for, at leasingydelserne over tre perioder á tre år giver staten 17 procent mere i indtægter. Her begår de dog den fejl, at de sammenligner tre leasede biler med én købt bil. Over for dette står, at den nye bilejer som regel og dokumenteret skifter sin "nye" bil ud med en endnu nyere efter knap fire år. For at få et retvisende billede, bør man derfor sammenligne tre leasede biler med to nye købte biler. Gør man det, ser regnskabet pludselig noget anderledes ud, siger han og tilføjer:

Så statens tab på leasingbiler kan dokumenteres helt ned til hver enkelt bil, og de øvrige tal, vi ser, må vi henregne til forsøg på tal-manipulation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079