Synshallens ansvar for udstedte attester
Selvom synshallerne tilbyder en række forskellige ydelser, behandler artiklen ikke alle spørgsmål, der udspringer heraf. I stedet fokuseres i denne artikel alene på to tilfælde.
Det første tilfælde vedrører en bilejers køb en gennemgang hos synshallen, der skal klar-lægge hvorvidt det kan betale sig at påbegynde reparation af bilen for at få den synet, og i bekræftende fald, hvilke reparationer der skal foretages før dette syn. Det andet tilfælde vedrører et bilkøb, hvor parterne i en bilhandel får udstedt en såkaldt brugtbilsattest fra en synshal i forbindelse med handlen.
For begge tilfælde gælder det, at opmærksomheden rettes mod synshallens ansvar, når synshallens gennemgang er mangelfuld og bilejeren, henholdsvis bilkøberen lider et tab som følge heraf.
Det første tilfælde reparationer før et syn
I dette tilfælde køber bilejeren hos synshallen en gennemgang af bilen. Der er dermed tale om levering af en tjenesteydelse fra synshallen. Køb af en tjenesteydelse er ikke reguleret direkte i lovgivningen men reguleres i stedet af almindelige obligationsretlige principper, herunder principper, der kan udledes af blandt andet købelovens regler.
Ifølge disse principper har bilejeren en række beføjelser overfor synshallen, hvis synshallens gennemgang ikke lever op til det aftalte. Særligt relevant er her bilejerens ret til at kræve erstatning af synshallen. Et muligt erstatningskrav vil opstå, hvor synshallen ved sin gennemgang har overset væsentlige mangler ved bilen, som synshallen ifølge aftalen skulle have opdaget. Har dette medført, at bilejeren har afholdt nytteløse reparationsomkostninger på sin bil, som på grund af den oversete mangel ikke kan blive godkendt til syn, kan bilejeren kræve dette tab erstattet af synshallen.
I disse tilfælde er det helt afgørende, præcist hvad parterne har aftalt om synshallens gen-nemgang af bilen. Synshallens ydelse er ikke en gennemgang af bilen med henblik på at bilen skal gennemføre et efterfølgende syn. Gennemgangen er i stedet en tilstandsattest, der dokumenterer bilens generelle tilstand. Sagen er dog den, at bilejeren ofte får indtrykket, at gennemgangen klarlægger alle de forhold, der skal udbedres, for at bilen godkendes til syn. Der er således ikke afstemt forventninger til synshallens ydelse.
I sidste ende afgøres parternes aftale af sagens konkrete forhold, herunder parternes mu-lighed for at dokumentere, hvad der præcist er aftalt. Selvom en mundtlig aftale juridisk er lige så bindende som en skriftlig aftale, er det i praksis vanskeligt for bilejeren at dokumentere, hvis der mundtligt er aftalt andet end en sædvanlig gennemgang. Ofte vil det derfor være synshallens standardaftale, der lægges til grund ved vurderingen af synshallens an-svar, hvorfor synshallen ikke vil være ansvarlig for alle mangler, der først konstateres til det efterfølgende syn.
Det andet tilfælde brugtbilsattest ved bilhandel
Hvis det er bilkøberen selv, der har bestilt brugtbilsattesten hos synshallen, vil forholdet umiddelbart være reguleret på samme måde som i det førstnævnte tilfælde. Bilkøberen kan i denne situation rejse et erstatningskrav direkte mod synshallen, såfremt synshallen har overset væsentlige mangler i forbindelse med den aftalte gennemgang af bilen, og dette har påført bilkøberen et tab.
Ved siden af aftalen med synshallen, har bilkøberen også indgået en aftale med bilsælgeren om køb af bilen. Der er i forholdet mellem bilsælger og bilkøber tale om køb af en fysisk genstand, og forholdet vil derfor være reguleret af købelovens bestemmelser.
Såfremt både bilsælger og bilkøber er privatpersoner, vil bilsælgerens ansvar være regule-ret af købelovens almindelige bestemmelser. Købeloven giver bilkøberen en række beføjel-ser overfor bilsælgeren, hvis bilen lider af en mangel. Blandt andet kan bilkøber kræve er-statning af sælger, hvis manglen har medført et tab, ligesom bilkøber kan ophæve bilhandlen, såfremt bilen lider af en væsentlig mangel. I alle tilfælde vil bilkøber have en 2-års frist til at reklamere over for bilsælgeren, beregnet fra et tidspunkt hvor bilen blev leveret.
Hvis bilsælgeren derimod er en erhvervsdrivende forhandler, mens bilkøberen er en privat forbruger, har købeloven et særligt forbrugerafsnit, der regulerer dette forhold. Der vil i dette tilfælde være en formodning for, at bilsælgeren er ansvarlig for enhver mangel, der viser sig inden for det første halve år efter levering af bilen. Derudover ses det ofte, at en er-hvervsdrivende bilforhandler giver bilkøberen en kortere garanti for mangler ved den brugte bil. Disse særlige forbrugerforhold kan have indflydelse på bilkøberens forhold til synshallen. Bilkøberen ikke vil have lidt et tab som følge af en mangelfuld brugtbilsattest, hvis tabet alligevel er omfattet af enten den beskrevne formodning inden for 6-måneders fristen eller omfattet af sælgers garanti. I begge tilfælde vil bilsælgeren være ansvarlig for manglen, og bilkøberen har derfor ikke lidt et tab, der kan rettes mod synshallen.
Er det derimod bilejeren, der har bestilt brugtbilsattesten, kan bilkøberen ikke rette sit krav direkte mod synshallen, da bilkøberen ikke selv har indgået en aftale med synshallen. I stedet må bilkøberen rette sit krav mod bilsælgeren. Forholdet mellem bilsælger og bilkøber vil også her være omfattet af købeloven, hvorfor de samme betragtninger gør sig gældende her, som beskrevet umiddelbart ovenfor.
I dette tilfælde vil bilsælgeren herefter kunne rette sit eventuelle krav mod synshallen, som bilsælgeren selv har indgået en aftale med. Da der i dette aftaleforhold er tale om køb af en tjenesteydelse, som også her vil reguleres af de almindelige obligationsretlige principper. Disse giver sælger mulighed for at rette et erstatningskrav gældende over for synshallen, såfremt sælger har lidt et tab. Særligt for den erhvervsdrivende bilsælger kan det dog være vanskeligt at dokumentere et tab, idet bilsælgeren i mange tilfælde ville have været ansvar-lig over for bilkøberen uanset om der forelå en mangelfuld brugtbilsattest eller ej.
Opsummering en praktisk anbefaling
I forbindelse med aftaleindgåelsen er det vigtigt, at synshallen og dennes kunder præciserer, hvad formålet er med den pågældende gennemgang af bilen. Det er denne aftale, der lægges til grund, når synshallens eventuelle ansvar skal vurderes, og mange konflikter kan forebygges, hvis det skriftligt dokumenteres, præcist hvad der er aftalt.
Det er vigtigt at vide, hvem man er berettiget til at rette sit krav imod, når skaden er sket. Udgangspunktet er, at man må rette sit krav mod den part, man har indgået aftalen med. I den forbindelse bemærkes det, at forholdet mellem synshallen og dennes kunder reguleres af almindelige obligationsretlige principper, mens forholdet mellem en bilsælger og en bilkøber reguleres af købelovens regler.