Svejseværket kan løse ligninger
Migatronics nyeste svejsemaskine hedder 273i og den er fuldt digitaliseret. Udover det, så har den også fået træk på alle fire hjul.
Indtil nu har det været sådan, at et svejseværk var noget, man indstillede ved hjælp af drejeknapper trin for trin. Men alt det er væk nu i svejseren Automig 273i, som er sjette generation i serien af Migatronics Automig-maskiner til autobranchen, håndværk og lettere industri.
Udviklingen inden for materialer og stigende krav til svejsningen og sammenføjningens kvalitet er ensbetydende med større krav til svejseudstyret.
For at opnå størst mulig ensartethed og kvalitet i MIG/MAG svejsningen er Automig 273i forsynet med et permanent 4-hjulstræk, og det giver en mere præcis og stabil trådfremføring end på andre typer, hvor der kun er tale om 2-hjulsfremføring. Automig 273i er møntet specielt på autobranchen og derfor klarer den MIG-lodning til svejsning af galvaniserede stålplader. Det gør, at efterbehandling og kastning i plader og profiler minimeres, og ikke mindst betyder det, at de skrappe krav, bilfabrikkerne stiller til reparationssvejsning, samtidig kan overholdes.
Kan selv regne den ud
Rent fysisk er Automig 273i ikke særlig stor. Nederst er den omgivet af en udvendig ramme med hver af de fire hjul placeret ude i hjørnerne. Rammen rækker lidt ud over selve svejseren, og det betyder, at selve svejseren er godt beskyttet mod knubs.
Indstillingspanelet befinder sig bag et farvet plastdæksel, og her er der er mulighed for at foretage indstillingerne. Der er tre muligheder, ampere, trådhastighed og pladetykkelse. Det ny består i, at man kun behøver at kende én af de tre parametre, og når den er indstillet, finder maskinen selv de to ubekendte faktorer. Altså skal man svejse i tyndplade i en bil, indstiller man blot pladetykkelsen til eksempelvis 0,8 millimeter, og så indstiller maskinen automatisk selv strømstyrken og trådhastigheden. Er det i stedet én af de andre ting, man kender, så indstiller man blot den ene kendte værdi, og så vil maskinen selv finde de to andre værdier.
På den nemme måde
Motor-magasinet har haft lejlighed til at afprøve maskinen i praksis, og det må siges, at Migatronic holder, hvad de lover. Indstillingen af maskinen er så logisk, som den kan være, og efter pladetykkelsen var plottet ind, kunne svejsningen påbegyndes. På det 0,9 millimeter tykke plade var det helt uden sved på panden, let at lave en fin svejsning med en helt jævn gennembrænding, hvis størrelse svarede til et flækket 3 millimeter bor.
Lyden fra lysbuen var konstant den samme, og mængden af svejsesprøjt så også ud til at være mindre end på en konventionel svejser. Opstarten og de første millimeter svejsesøm plejer at være anderledes, men på grund af maskinen giver en større strøm og mindre tråd i de første millisekunder af svejsningen, bliver det ensartet. Omvendt afslutter den med mindre strøm og mindre tråd de sidste millisekunder, når knappen slippes. Alt sammen noget, der giver et bedre resultat.
En fin detalje er svejsehåndtagets kugleforbindelse til slangen. Den betyder, at man lettere kan holde håndtaget korrekt specielt på de steder, hvor der er trangt. Svejses der ofte i plader med varierende tykkelse, kan der som ekstraudstyr fås et specielt håndtag, hvor man ved hjælp af et lille drejehjul kan foretage indstillingerne.