23948sdkhjf

Det lysner for lakererne

I LANG TID, ja faktisk flere år, har autolakererne med rette klaget deres nød som "underdog" i autobranchens fødekæde, i funktion som under-under-leverandør via autoværksteders udbedring af forsikringsskader. Lakererne har således både skullet kæmpe sine kampe med værkstederne og ikke mindst forsikringsbranchen. Kritikken har længe lydt på manglende forståelse for lakerernes trængsler og behov, og især betalingen, i form af utidssvarende timepriser, er der blevet hamret for mere eller mindre døve øren for. Nu ser det imidlertid ud til, at det lysner på flere fronter for autolakererne – dem der måtte blive tilbage efter en tilspidsning i markedet, der kræver tilpasning fra aktørerne.

KÆDEDANNELSE OG RABATTER er nogle af de lakelementer, vi kan berette om i denne uges fagblad. En ny frivillig lakkæde er under dannelse, og det lader til, at mange små lakerere har øje for, at det måske kan svare sig økonomisk at være med. Om så denne lakkæde lykkes med at overhale den eksisterende, som intentionen er, må stå sin prøve. Paradoksalt er det, at storaktøren i lakbranchen, som via fremsyn og gode ideer er vokset på de små lakereres bekostning, nu er den, der skubber til konkurrence den anden vej. Det skal blive spændende at se, hvordan tingene udvikler sig. Samtidig er en af de lakleverandører, som kæderne prøver at vride yderligere rabatter ud af, begyndt at byde sig til med et netværks-servicetilbud, som naturligvis har til hensigt at knytte lakererne til netop denne leverandør. Jo, der bliver spillet strategisk med alle de brikker, der kan flyttes på brættet – eller paletten om man vil – i disse uger.

PÅ ET HELT OVERORDNET plan er det lykkedes landets bedste, og nu eneste, brancheorganisation for lakererne endelig at få hul igennem til forsikringsselskabernes brancheorganisation omkring samarbejde og problemløsning. Der har endog været afholdt første møde om den fælles nye udfordring, skadesopgørelsessystemet Forsi. Og forsikringsselskaberne tør – for en gangs skyld – melde klart ud, at de har fundet en god stol at sidde i omkring rådsarbejdet, sammen med autobranchens parter. Det klæder den ellers udskældte forsikringsbranche. Også selv om de siger, de mere eller mindre kun er med ved bordet for deres kunders skyld. Det havde været på sin plads, at de, på normal diskret vis, lod os forstå, at det ikke gør noget, at autobranchen også har det godt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.129