23948sdkhjf

Klarhed om kølemiddel

Den nye type kølemiddel hedder HFO 1234yf.
- Som det vil være kendt for nogle, har EU besluttet at alle nye bilmodeller, som sælges i EU fra den 1. januar 2011, skal indeholde et kølemiddel, som har en mindre effekt på den globale opvarmning end det nuværende kølemiddel, kaldet R 134A. Der har gennem længere tid hersket forvirring om, hvilke eller hvilket kølemiddel bilproducenter ville beslutte sig for at anvende. Specielt de tyske bilproducenter har fokuseret på at benytte CO2 anlæg, da dette ville have den mindst mulige effekt på den globale opvarmning, udtaler direktør Christian Rud Ingvardsen fra Christonik ApS i Ishøj.

- Nu har producenterne afsløret, hvilken vej de har besluttet sig for at gå, og valget er faldet på en ny type kølemiddel kaldet HFO 1234yf. Selve navnet bliver forhåbentlig forkortet til et mere mundret navn, men selve kølemidlet minder i høj grad om R 134a. Ser man på ydelseskurverne for de to forskellige kølemidler, vil man se, at de ligger meget tæt på hinanden. HFO 1234yf har dog en væsentlig forskel i forhold til R 134a, nemlig at kølemidlet er mildt brandfarligt. I EU sondrer man ikke mellem mild og meget brandfarlig men konstaterer blot, at det er en brandfarlig substans, forklarer han.

Kølemiddelproducenten Dupont har foretaget adskillige test, som simulerer forskellige former for lækager på aircondition systemer for at teste, i hvilket omfang det lader sig gøre at antænde HFO 1234yf og hvorledes kølemidlet opfører sig, hvis det antændes. Den meget korte konklusion er, at HFO 1234yf kun er brændbart under meget specielle omstændigheder. Kølemidlet skal udsættes for en høj varme, samtidig med at der ikke skal være nogen form for ventilation, det vil sige at luften ved lækagen skal stå nærmest stille, oplyser Christian Rud Ingvardsen.

- Får man endelig antændt kølemidlet, brænder det meget langsomt og kun tæt på kilden. Dette betyder, at man naturligvis skal overholde nogle basale sikkerhedsregler men disse adskiller sig ikke fra dem, der gælder for R 134a. Angående HFO 1234yf’s indflydelse på personer, som kommer i kontakt med kølemidlet, er der heller ikke den store forskel i forhold til R 134a. Man bør være iført det samme sikkerhedsudstyr, som alle aircondition specialister i forvejen besidder, påpeger han.

Ny olie

Angående komponenter er den umiddelbare vurdering fra blandt andet en af verdens største kompressorproducenter, Sanden, at der ikke er behov for at ændre på komponenterne for at benytte HFO 1234yf. Dog vil det være nødvendigt at bruge en anden type af PAG olie, da de hidtil kendte olier ikke giver tilstrækkelig smøring af kompressoren. Derudover er det muligt, at der skal ændres på kondensator og ekspansionsventil, men dette er temmelig usikkert for nærværende, tilføjer Christian Rud Ingvardsen.

- Hvad angår værktøj vil det blive nødvendigt at investere i nye anlæg, lynkoblinger og slanger med videre. Kølemidler må aldrig blandes med andre gasser, uanset om vi taler om luft, nitrogen eller andre kølemidler. Da HFO 1234yf og R 134a har mange af de samme karakteristika, vil det rent faktisk være muligt at blande de to, uden at man umiddelbart vil bemærke det på sin fyldestation eller på bilen. En sådan blanding vil dog give et højere tryk og en mindre effekt på airconditionanlægget, og samtidig vil man miste enhver form for garanti på de berørte dele. Samtidig kan man ikke på samme måde som i dag udskille de to kølemidler fra hinanden, så en eventuel sammenblanding vil betyde at man skal udskifte al kølemiddel i fyldestationens tank, forklarer han.

- For at gøre en temmelig lang historie noget kortere, vil ankomsten af det nye kølemiddel, som formentlig vil ramme eftermarkedet i slutningen af 2012, betyde nye ting at forholde sig til ude på værkstederne. Som altid bør det anbefales, at de mekanikere, som skal håndtere de nye kølemidler, er uddannet for at minimere risikoen for fejl samt for at maksimere indtjeningen på værkstedet, siger Christian Rud Ingvardsen.

- Da ovenstående er baseret på en meget ny viden, er det muligt, at der vil komme nye anbefalinger, efterhånden som vi opnår større viden om det nye kølemiddel. Indtil da vil en mere teknisk gennemgang af HFO 1234yf blive lagt på Christoniks hjemmeside www.christonik.dk, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064