Frivilligt netværk har god tilslutning
87 autolakererier er allerede med i Baden-Jensens netværk Lak & Know-How, som kan kalde sig landets største, og 60 af dem deltog i det første fælles arrangement.
Således var scenen sat, da Baden-Jensen A/S i maj i år dannede det frivillige netværk, hvor navnet Lak & Know-How meget præcis signalerer, hvad målet er: Nemlig at sælge autolak til de selvstændige autolakererier, der ønsker at være med i netværket, og samtidig tilbyde dem al den viden og know-how, der er nødvendig, for at de kan klare sig bedst muligt på det vanskelige marked. Et marked hvor det tilmed bliver stadigt sværere at lakere biler med nye laktyper som for eksempel specialeffektlak.
Winwin-situation
At Baden-Jensen med sit udspil har ramt et behov, vidnede den første netværksdag om. På mindre end fem måneder har 87 autolakererier små og store mellem hinanden tilsluttet sig netværket, som dermed allerede er blevet Danmarks største. Og 60 af disse havde taget imod invitationen til netværksdagen. Den blev holdt i Baden-Jensens træningscenter i den tidligere Toyota-ejendom i Middelfart, hvor Baden-Jensen er i gang med at indrette et fuldt moderne autolakereri, hvor der blandt andet skal holdes kurser for netværkets deltagere.
Et af formålene med netværksdagen var at få en dialog i gang om, hvad parterne kan bruge hinanden til ud fra den klare og enkle opfattelse, at når virksomhederne i netværket er dygtige og har en god bundlinje, så har Baden-Jensen det også godt. Altså en win-win-situation.
Konkurrencedygtige
I sin velkomst og indledning fortalte direktør Finn Baden-Jensen om tankegangen bag oprettelsen af Lak & Knowhow, som er at tilbyde virksomhederne i netværket gode og moderne lakprodukter fra virksomhedens samarbejdspartner gennem årtier, Spies Hecker. Men også at give dem den viden og ekspertise, der skal til, for at netværkets virksomheder kan blive konkurrencedygtige.
Formålet med netværket Lak & Knowhow er kort sagt bedre konkurrenceevne, stigende omsætning og indtjening samt fælles profilering af netværket, og hvad det står for. Baden-Jensens bidrag til at disse mål kan nås er en række fokusområder: Rabatter gennem loyalitet, teknisk netværksrådgivning, partnerskabskoncept og lederudvikling.
Vægt på uddannelse
Den tekniske rådgivning var lagt i hænderne på teknisk chef Gerhard Wiechert, som gennemgik dele af Baden-Jensens omfattende kursuskatalog, der ikke kun henvender sig til autolakererierne, men også til forsikringsselskaberne og bilimportørerne.
Gerhard Wiechert kunne oplyse, at der har været importørmøde med otte bilmærker i januar, og så sent som den 19. august var der også et importørmøde, hvor 12 bilmærker var repræsenteret. Der arbejdes ud fra begrebet "Train the Trainer" både for bilimportører og tekniske skoler.
Desuden tilbydes målrettet og specifik træning tilpasset kursistens behov, træning af taksatorer, aftenarrangementer for forhandler- og pladeværksteder. Og desuden tilbydes MALKOM-godkendte træningsprogrammer, som der ydes tilskud til. Det blev i den forbindelse fremhævet, at Spies Hecker er den lakproducent, som har de fleste godkendelser ved blandt andet at opfylde de meget mærkespecifikke krav til lakere-processer og træning. Det kommende træningscenter i Middelfart vil blive rammen om mange af disse kursustilbud, og der vil blive lagt meget stor vægt på den praktiske træning.
Det vigtige miljø
Anne Grete Boye, der er daglig leder af Baden-Jensens afdeling i Kolding, er også selskabets miljøsagkyndige. Autobranchen generelt, og autolakererierne i særdeleshed, har miljømyndighedernes store bevågenhed. Branchen mødes med talrige krav, og mange myndigheder er involveret, så det tit kan være vanskeligt at finde ud af, hvem der skal godkende hvad.
Anne Grete Boye gennemgik kravene og præciserede, hvilken myndighed de sorterer under: Kommunen, miljømyndigheden eller Arbejdstilsynet. Alene her kunne man som virksomhed støde ind i problemer, og hendes råd generelt var, at medlemmerne meget tidligt vil være godt tjent med at søge professionel rådgivning. Også på dette område kan Baden-Jensen hjælpe netværket.
Profilering
Lak & Know-How er allerede godt kendt i branchen, men marketingleder Lars Ejstrup Johansen gjorde i sit indlæg meget ud af at fortælle og vise eksempler på, hvor vigtigt det er for netværkets virksomheder at profilere sig i lokalområdet og som en del af Lak & Know-How. Det er vigtigt at servicere og holde på den nuværende kundekreds, men det er også klogt hele tiden at opsøge nye. Og et nej er ikke nødvendigvis et nej, selv om den nye kunde ikke lige står med et behov for at skifte leverandør ved den første henvendelse.
Også når det gælder profilering og markedsføring kan netværkets virksomheder trække på Baden-Jensens marketingafdeling, som er behjælpelig med alt fra reklameartikler, tryksager, presseinformation og annoncer til lokale arrangementer.
Der var også indlæg om de nyeste muligheder inden for punktudsugning og infrarød tørring som led i værkstedets optimering af driften ved hjælp af ny teknologi, og om Baden-Jensens målrettede aktiviteter med at profilere netværket over for bilimportørerne. Samt om hvilke muligheder Baden-Jensen ser for, at netværkets virksomheder skaber meromsætning og en bedre bundlinje.
Et er at være en god håndværker, noget andet er at lede en virksomhed, så også dette emne var på dagens program, hvor Baden-Jensens CUI-koncept om optimering af forretningen gennem deling af viden og erfaringer blev præsenteret.
Baden-Jensen havde også inviteret 3M, som viste et udvalg af sit produktprogram med fokus på nyheder.