Fiat atter Årets Varebil
Fiat Doblò Cargo vinder "Van of the Year 2011" for 4. gang på kun seks år. Mercedes-Benz Atego er kåret til "Truck of the Year 2011".
Fiat Doblò Cargo kan laste to Euro-paller uden problemer og har en lasteevne på op til 1000 kilogram, hvilket normalt kun findes i langt større kassevogne. Det har alt sammen virket positivt på juryen af motorjournalister fra hele Europa, oplyser Fiat.
- Vi er oprigtigt stolte over "Van of the Year"-titlen, ikke mindst på vegne af alle de danskere, der kører rundt i bilen til daglig. Fiat Doblò Cargo har i år i Danmark en markedsandel på næsten 50 procent i sit segment, hvilket understreger bilens store kvalitet, siger landechef Kåre Neergaard fra Fiat Professional i Danmark.
Fiat Doblò Cargo henvender sig både til firmaer, som har varebiler i Doblò Cargos størrelse, men også til dem, som tidligere anvendte langt større kassevogne i det daglige arbejde. Dette har helt sikkert spillet en rolle i forhold til juryen, mener Kåre Neergaard:
- Takket være Doblò Cargos egenskaber, som ellers kun findes hos større biler, kan virksomheder, der normalt bruger større varebiler, få dækket deres behov med en mindre bil og dermed spare penge på grund af lavere udgifter til brændstof, grøn ejerafgift på 1300 kroner per halvår og længere serviceintervaller, siger han.
Fiat Doblò Cargo findes i to længder og er udstyret med Fiats gennemtestede og Euro5-godkendte 1.3 og 1.6 MultiJet dieselmotorer samt som standard med Fiats miljøvenlige Start & Stop-system. Hertil kommer partikelfilter, ESP, radio med CD, fire airbags samt heldækkende varerumsadskillelse.
Årets Lastbil
Atego fra Mercedes-Benz er desuden netop blevet kåret til årets lastbil på IAA-messen i Hannover. Fagjournalister fra 23 lande gav Atego og Atego Blue Tec Hybrid topkarakterer og roste den for de ideelle egenskaber som distributionskøretøj og for en innovativ hybridteknologi.
Atego har fulgt godt med tiden, siden den så dagens lys for første gang for 13 år siden. Den faceliftede version af Atego repræsenterer i dag state of the art inden for nærdistribution, både når det gælder design og motorteknologi, oplyser Mercedes.
Forklaringen fra juryen lød: "På den ene side er Atego et yderst fleksibelt køretøj og helt ideelt til nærdistribution. På den anden side er den serieproducerede Atego Blue Tec Hybrid repræsentant for en innovativ teknologi, der vil bane vejen for andre grønne teknologier på lastbilmarkedet".
Den uvildige jury vurderede de nominerede lastbiler ud fra en række kriterier som innovation, økonomi, emissioner, sikkerhed, køreegenskaber og komfort. Der var tre lastbiler med i det sidste opløb, hvor Atego blev en sikker vinder med ikke mindre end en total på 127 point. Nummer to fik 82 point og nummer tre 45 point.
- Prisen fra fagfolk på IAA-messen i Hannover vidner om, at Atego ikke bare er en bil, der gennem mange år har bevist sit værd i nærdistribution over hele Europa. Det er en bil, der har fulgt med tiden, og den repræsenterer i dag noget af det ypperste inden for lastbilteknologi. Det er vi naturligvis meget stolte af, siger salgschef for Mercedes-Benz erhversvkøretøjer i Danmark, Christian Devantier.