Verdenssalget af biler falder
Den europæiske bilindustris redning de næste måneder er Kina, Indien og USA, hvor bilsalget også er nedadgående.
Flere af foredragsholderne, blandt andet Fordchefen John Flemming, udtalte, at det er på høje tid at se på reduktioner i produktionerne i Europa. Man ser allerede en tilbagegang i EU, oplyste Flemming. Men hans udtalelser hænger ikke sammen med virkeligheden, bortset fra Tyskland, der oplevede et fald i salget i første halvår på 30 procent. Salget er steget i lande ramt af økonomisk krise såsom Portugal og Irland, mens salget blev det dårligste i 15 år i Spanien.
I Danmark steg nybilsalget i juni måned med hele 29 procent, sammenlignet med samme måned sidste år. Heraf er de 7300 biler til private, og Danske Banks seniorøkonom Tore Stramer er citeret for følgende: "Det er et godt barometer på, at krisen er ved at slutte".
Det er en nyhed, som oplyses af flere analysebureauer i EU og store dagblade, men salget faldt med 6,9 procent i juni i EU.
PSA - Peugeot og Citroën - har haft en fremgang på 14,6 procent alene i Europa, og Renault et plus på 4,3 procent i første halvår.
Svært efter skrotordning
Sidste år endte nybilsalget med 14,48 millioner enheder i de 27 EU-lande, plus EFTA-landene. John Flemming mener ikke, at det bliver meget mere end 14 millioner enheder i år. Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn, er også bekymret for årets sidste fem-seks måneder i Europa. Skrotningsordningen sidste år er svær at komme over. Redningen for de europæiske bilproducenter, specielt BMW, Mercedes, Audi og VW med datterselskaber, er salget i blandt andet Kina, Indien og USA, som i første halvår steg med 17 procent.
Kina-salg ned
Også i USA forventes en stagnation i resten af året, selvom salget igen steg i juni. Kunderne køber nu mindre økonomiske biler, mens de store luksusbiler og pickups går tilbage.
I Kina er der også ændringer på vej. Salget steg 34 procent i april og 25 procent i maj, men kun 10,9 procent i juni. Analyseinstituttet J. D. Power mener, at salget i Kina går frem til 15,6 millioner enheder i år og forbliver dermed det største marked på kloden.
VW toppede med et salg i første halvår med 3,5 millioner biler. Et plus på 15 procent, sammenlignet med samme periode sidste år. Også her er Indien og Kina de store markeder.