23948sdkhjf

Verdenssalget af biler falder

Den europæiske bilindustris redning de næste måneder er Kina, Indien og USA, hvor bilsalget også er nedadgående.
Nybilsalget vil falde i sidste halvår i år. Det forudsiger flere analyseinstitutter. De mener, at den "græske syge" vil influere på salget i resten af Europa. Det kom frem på et seminar forleden, arrangeret af Automotive News Europa i Bilbao, Spanien.

Flere af foredragsholderne, blandt andet Fordchefen John Flemming, udtalte, at det er på høje tid at se på reduktioner i produktionerne i Europa. Man ser allerede en tilbagegang i EU, oplyste Flemming. Men hans udtalelser hænger ikke sammen med virkeligheden, bortset fra Tyskland, der oplevede et fald i salget i første halvår på 30 procent. Salget er steget i lande ramt af økonomisk krise såsom Portugal og Irland, mens salget blev det dårligste i 15 år i Spanien.

I Danmark steg nybilsalget i juni måned med hele 29 procent, sammenlignet med samme måned sidste år. Heraf er de 7300 biler til private, og Danske Banks seniorøkonom Tore Stramer er citeret for følgende: "Det er et godt barometer på, at krisen er ved at slutte".

Det er en nyhed, som oplyses af flere analysebureauer i EU og store dagblade, men salget faldt med 6,9 procent i juni i EU.

PSA - Peugeot og Citroën - har haft en fremgang på 14,6 procent alene i Europa, og Renault et plus på 4,3 procent i første halvår.

Svært efter skrotordning

Sidste år endte nybilsalget med 14,48 millioner enheder i de 27 EU-lande, plus EFTA-landene. John Flemming mener ikke, at det bliver meget mere end 14 millioner enheder i år. Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn, er også bekymret for årets sidste fem-seks måneder i Europa. Skrotningsordningen sidste år er svær at komme over. Redningen for de europæiske bilproducenter, specielt BMW, Mercedes, Audi og VW med datterselskaber, er salget i blandt andet Kina, Indien og USA, som i første halvår steg med 17 procent.

Kina-salg ned

Også i USA forventes en stagnation i resten af året, selvom salget igen steg i juni. Kunderne køber nu mindre økonomiske biler, mens de store luksusbiler og pickups går tilbage.

I Kina er der også ændringer på vej. Salget steg 34 procent i april og 25 procent i maj, men kun 10,9 procent i juni. Analyseinstituttet J. D. Power mener, at salget i Kina går frem til 15,6 millioner enheder i år og forbliver dermed det største marked på kloden.

VW toppede med et salg i første halvår med 3,5 millioner biler. Et plus på 15 procent, sammenlignet med samme periode sidste år. Også her er Indien og Kina de store markeder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.053