23948sdkhjf

Spar en formue med grøn samvittighed

Det er muligt at gøre noget godt for miljøet og klimaet, og samtidig spare tusindvis af kroner med Peugeots udvidede ombytterprogram.
- Er reservedels- og servicepriser en afgørende faktor, når en forbruger vil handle bil?

Det er det ikke for alle, siger Janne Bock, informationschef hos Peugeot.

Men det kunne det være og her kommer til Peugeots udvidede ombytterprogram ind i billedet.

At producere nye, store metaldele er meget energikrævende – og kræver udvinding af råstoffer fra jorden – så det er derfor et stort ressourcespild ikke at genbruge disse komponenter, når det kan lade sig gøre uden at forringe ydelsen.

Ofte er det kun nogle få mekaniske eller elektroniske dele, der er blevet slidt eller svækket, og de kan udskiftes på fabrikken. Og en Peugeot bliver heller ikke misfornøjet: Den forsynes med en reservedel, der er gennemtestet og har samme kvalitet og levetid som en tilsvarende ny del.

Alles fordel – også miljøet

- Et godt og prøvet ombytter program er til alles fordel. Kunderne fordi de sparer på reservedelene op til 50 procent. Typisk taler vi om 1.000-2.000 kroner og på store dele som eksempelvis en motor kan det dreje sig om en nettomånedsløn, fortæller Janne Bock..

- De fremtidige udgifter ligger i baghovedet hos kunderne.

- Værksteder taber ikke på at benytte ombytter dele. De ved godt, at kunderne er mere tilbøjelige til at vælge større reparationer, når selve reservedelen har en fornuftig pris.

Peugeot-værkstedet anvender som udgangspunkt ombytterdele, hvor det er muligt.

- Alternativt vil kunden blive spurgt, når vedkommende bestiller tid. Med ombytterdele sparer du penge på delene, arbejdslønnen er den samme. Dit værksted kan forklare både om pris- og miljøfordelene ved ombytterdele, siger Janne Bock.

Samme kvalitet som nyt

Ved at vælge originale ombytterdele gør man samtidig miljøet en stor tjeneste. Fabrikken ikke behøver at bruge samme mængde råstoffer og energi – og dermed forurene og udlede CO2 – på at producere en komplet ny reservedel, når der i forvejen findes en brugt, der efter renovering er fuldt ud lige så god.

Reservedele som gearkasse, generator eller køler består af mange enkeltdele, og mange af dem bliver overhovedet ikke slidt. Store, ydre dele af støbegods, stål eller aluminium er så gode som nye, når de vender tilbage til fabrikken efter endt tjeneste i en bil.

Peugeot leverer sine ombytterdele med præcis samme reklamationsret som på nye reservedele.

- Det tør vi godt, fordi den komplet renoverede reservedel har været igennem de samme tests og kvalitetskontroller som en ny reservedel, og kravene til den har været præcis de samme, siger Janne Bock.

Men inden den brugte reservedel kommer frem til kvalitetskontrollen, har den været igennem et langt forløb. De brugte dele, der indgår i ombytterprogrammet, returneres fra hele forhandlernetværket til specialfabrikker i Frankrig. Her bliver delene adskilt og hver stump vurderes nøje. Alt, som kan bevares, bliver omhyggeligt renset og evt. overfladebehandlet igen, først herefter får delene ny indmad.

I forvejen kan man få eksempelvis bremsekalibre, gearkasse, kobling, køler, motor, partikelfilter, turbo og mange andre dele som totalrenoverede originale ombytterdele til de fleste modeller. Men med det nye og udvidede ombytterprogram er der flere perfekt renoverede reservedele end nogensinde før.

I dag omfatter programmet således også reservedele til de populære 1.4, 1.6, og 2.0-liters HDi dieselmotorer, så blandt andet indsprøjtningspumper, komplette dyser og topstykker nu findes som ombytterdele.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094