23948sdkhjf

Med garanti op ad image-stigen

TRYGHED FOR KUNDERNE er kodeordet, når autobranchen nu taler varmt for en fælles garanti-fond i forlængelse af det nu tre år gamle Ankenævn for Biler, bilklage.dk. Mange af os vil nikke genkendende til den gode følelse af at have fået lagt nyt tag eller lavet badeværelse af håndværkere under den nu 20 år gamle Byg Garanti – for hvad nu hvis arbejdet efterfølgende gav problemer, og var blevet udført af en håndværker, som i mellemtiden var gået konkurs? En garanti-ordning – måske kaldet Bil Garanti – vil på samme måde kunne skabe en tryg karma om at benytte de organiserede bilværksteder, som kunderne ved, en garanti-fond står bag.

DET VAR OPLØFTENDE at mærke den gode stemning på CAD’s Årsmøde omkring projektet, som vi beskriver i denne uges fagblad. Autobranchens organisationer, på tværs af fagskel og øvrige interesser, tilkendegiver, at en garanti-fond, og en videreførelse af Ankenævn for Biler til et offentligt godkendt ankenævn, er en god ide. Ved at gennemføre projektet, som kun kræver minimalt pengeindskud af det enkelte værksted, vil branchen samtidig være fælles om at styrke tilhørsforholdet til en af organisationerne. Med andre ord bliver det sværere at drive værksted uden at være med i en organisation, med tilhørende garanti-ordning. Nuvel, der findes gode værksteder, der af idealistiske og personlige årsager hidtil ikke har ønsket at betale til, og gøre brug af, en relevant brancheorganisation. Men vi kan vist ikke komme uden om, at en del uorganiserede værksteder er dem, der ofte bliver omtalt som brodne kar – dem der kommer i forbrugerprogrammer såsom Kontant og Rabatten. Disse vil få trange kår, når bilisterne fremover vil vælge et organiseret værksted med garanti-ordning.

ET ADELSMÆRKE SKAL der naturligvis værnes om. Flere håndværksmestre er blevet idømt store bøder for uretmæssigt at markedsføre sig med den anerkendte Byg Garanti. På samme måde vil en auto-garantiordning være et instrument og markedsførings-værktøj, der ikke må blive misbrugt. Samtidig ved de planlæggende organisationer, at adelsmærket også kræver den rette kvalitet. Dermed kommer organisationerne og deres medlemsværksteder ikke uden om også at sikre en vis bundgrænse for kvalitet – måske skal overliggeren for medlemskab ligefrem hæves, og håndhæves. Det kan generationsskifter ude på værkstederne være medvirkende til. For man skal naturligvis være gearet til en garanti-ordning af denne kaliber. Med alt hvad det kræver af brug af ny teknologi reparationsmæssigt, men så sandelig også på driftssiden af værkstedet. Vi ønsker projektet god vind – det bliver med garanti et godt trin for autobranchen op ad image-stigen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063