Testeren udvikles sammen med teknikken
Lancering af fuldhybrid-køretøjer med parallel-teknik på markedet med power elektronik, elektromotor og adaptiv kobling fra Bosch
Det er første gang, at disse to modeller fås som parallel-fuldhybrid. Foruden centrale komponenter som power elektronikken og elektromotor leverer Bosch også "hjernen": Motronic til hybridkøretøjer som regulerer, hvornår elektromotoren, forbrændingsmotoren eller en kombination af begge arbejder.
Volkswagen og Porsche har begge udstyret deres hybridkøretøjer med en 3,0 l sekscylindret V-motor med direkte indsprøjtning og 8-trins automatgear. V6-motoren yder 245 kilowatt (333 hk) og et maksimumdrejemoment på 440 Newtonmeter fra 3.000 omdrejninger. Bilen bliver også suppleret af en integreret motorgenerator (IMG) fra Bosch.
Den nye tester FSA 050 er nødvendig i forbindelse med arbejde på hybrid biler. Den blev første gang præsenteret på Automechanika og vil være klar til levering omkring årsskiftet.
Vandkølet elmotor
Den vandkølede elektromotor har sin egen kobling og er placeret i et hybridmodul mellem forbrændingsmotoren og gearet, hvor det med en diameter på 30 centimeter og en længde på kun 145 mm optager meget lidt plads. IMG'en har en ydelse på 34 kilowatt og et maksimumdrejemoment på 300 Newtonmeter.
Dermed kan Volkswagen og Porsche køre med en maksimal hastighed på 50 til 60 kilometer i timen på ren elektrisk kraft, hvis ladetilstanden på nikkel-metal-hybrid.(NiMH)-batteriet tillader det. Dette har en kapacitet på 1,7 kilowatttimer ved 288 volt spænding. Når der bremses får elektromotoren, som så arbejder som generator, kinetisk energi tilbage, som lagres i højvolt-batteriet. I forhold til den første generation af V8 køretøjerne bruger hybridkøretøjerne op til 40 procent mindre brændstof. EU-cyklus brændstofforbruget falder til 8,2 liter pr. 100 km, svarende til 193 gram CO2 pr. kilometer. Desuden opfylder begge køretøjerne Euro 5-normen og den amerikanske emissionsstandard ULEV 2.
Intelligent styring
På grund af det perfekte samspil mellem moderne styringsteknologi og optimerede hybridkomponenter arbejder forbrændingsmotoren og elektromotoren gnidningsløst sammen. Takket være udviklingen af benzin-indsprøjtningssystemer har Bosch mange års erfaring på dette område.
- Ved hybridstyring har vi forbundet kendt teknik med ny teknik. Systemet er baseret på Motronic, som allerede har fungeret perfekt i mange benzindrevne køretøjer med direkte indsprøjtning, siger Dr. Matthias Küsell, chef for udvikling og kundeprojekter til hybrid- og elektriske køretøjer hos Bosch.
- Vi har derudover integreret de funktioner, som er nødvendige for hybridkøretøjer - de er udviklet i samarbejde med vores kunder.
Vejen til massemarkedet
Sammenlignet med andre hybridkoncepter kan parallel-fuldhybrid-teknikken lettere integreres i eksisterende køretøjsstruktur og er dermed billigere at fremstille.
Således er kun én elektrisk motor nødvendig, som tjener både som motor og generator. For sikring af at miljøvenlig teknik finder bred anvendelse i forskellige køretøjsklasser, videreudvikler Bosch løbende systemerne på komponentniveau som for eksempel med hensyn til den plads elektronikken optager. På trods af balancegangen mellem robust design, maksimal effektivitet og minimalt pladsforbrug, er det lykkedes at udvikle elektronik med en tredjedel mindre volumen ned til 10 liter uden at det er gået ud over ydelsen.
- I næste generation vil vi ned på fem liter, siger Küsell.
- Ved Power elektronik drejer det sig om kernekomponenter, hvis omformer omdanner batteriets jævnstrøm til trefaset vekselstrøm i elektromotoren.