23948sdkhjf

Stor enighed om bilgaranti-ordning

Organiserede frie og mærkeværksteder vil stå stærkere overfor uorganiserede med en garanti-ordning à la den anerkendte Byg Garanti som trin to efter dannelsen af Ankenævn for Biler, viste CAD-Årsmøde med indbudte gæster.
Hvad skal det koste – og får vi noget for pengene?

Det var spørgsmålene fra flere værksteds-repræsentanter, da Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CAD, på sit årsmøde forleden på Scandic i Horsens diskuterede videreførelsen af Ankenævn for Biler – også kaldet bilklage.dk – som offentligt godkendt ankenævn, samt udvidelse med en værkstedsbetalt garanti-ordning.

En sådan garanti, i form af en fond, skal eksempelvis dække kundesager, hvor værksteder går konkurs eller nægter at efterkomme nævnsafgørelser – hvilket dermed fører til eksklusion og udstødelse til de grå værksteders rækker, viste diskussionen.

Ordstyrer og moderator Adam Pade, redaktør for auto-organisationernes fælles blad Autobranchen, noterede, at branchen er rykket fra en sidsteplads som nummer 61 i 2006 til en 34. plads hvad angår image i Forbrugerredegørelsen, sandsynligvis i kraft af ankenævnets indførelse i 2007.

Forebygger kundebøvl

Anders Hundahl var "chefarkitekten" på den cirka 20 år gamle og meget kunde-anerkendte Byg Garanti. I dag er han adm. direktør i Asfaltindustrien, der fungerer som sekretariat for Ankenævn for Biler. I et oplæg til diskussion noterede han, at branchen vil have stor glæde af selv at udvikle et færdigt servicekoncept med garanti-fond, der vil højne branchens image yderligere og forebygge bøvl med kunderne. Samt tage markedsandele fra de uorganiserede værksteder.

- Nogle vil med god ret spørge, om de dermed skal betale for klamphuggerne blandt kollegerne, som får klager. Erfaringen er, at det risikerer I alligevel, og hvis I ikke tager ansvar med eget ankenævn og garanti-ordning, så overlader I banen til Forbrugermyndighederne og FDM, sagde Anders Hundahl.

Per Alkestrup, chefjurist hos FDM, supplerede ved at fortælle, at omstændighederne presser på autobranchens initiativ, idet en øget bevilling til Forbrugerstyrelsen, så den kan behandle klager over bilkøb op til 300.000 kroner, netop er sat i bero, fordi branchen selv er ved at finde sin egen løsning. Dog vil forbrugermyndighederne ikke behandle reparationsklager.

Per Alkestrup forklarede desuden, at fordelene ved at gå fra branchenævn til at blive et offentligt godkendt forbrugerklagenævn med godkendte vedtægter og en dommer som formand er, at nævnet vil være hurtigere og billigere for de organiserede værksteder. Et offentlig nævn skal behandle alle klagesager i branchen.

- Banditterne i autobranchen har kun domstolene at falde tilbage på, og her er der ikke sagkundskab samt lang ventetid, ligesom man er tvunget til dyre advokater, sagde Alkestrup.

Godt holdkæft-bolche

Fra CAD sagde direktør Erik S. Rasmussen, at hovedbestyrelsen anbefaler både garanti-fond og videreførelse til offentlig godkendt ankenævn som et godt fælles projekt, der vil komme alle involverede brancheorganisationer til gode på den lange bane. Ikke mindst vil det kunne tiltrække de 40 procent af kædeværkstederne, der ikke er med i CAD. Der skal kigges på økonomien, og umiddelbart er det ikke til at sige, om medlemskab og garantifond bliver økonomisk spiseligt for de fire nyligt udmeldte brancheorganisationer DBFU, SKAD, FAI og Dansk Autoglas.

Netop fra autolakererne i FAI beklagede den gæstende og nyligt fratrådte formand Poul Erik Christensen, at organisationen ikke længere er med af økonomiske årsager, men fortalte om lakerernes eget ankenævn og garantiordning med egen-indbetaling.

- Det er et godt hold kæft-bolche, der giver kunderne tryghed. Vi har maksimalt 20 sager årligt, som vi lærer af. Så spring ud i det, det vil betyde meget for jer – vi håber at kunne komme med engang, sagde Poul Erik Christensen.

Den nyvalgte DBFU-formand Kai Lykke Jensen var også gæst og fortalte om brugtbilforhandlernes ni år gamle garantifond, der er et godt markedsføringsredskab overfor kunderne.

- Men vi har haft lidt misbrug, så man skal tænke sig godt om ved etableringen, rådede DBFU-formanden.

Fra nybilforhandlerne kunne gæstende D.A.F.-formand Knud Nielsen fortælle, at også bilimportørerne bakker op om et offentligt godkendt klagenævn med garantifond.

- Branchen skal gå ind med hud og hår. Hvis vi ikke står sammen, vil dem udenfor organisationerne tage over, sagde Knud Nielsen, der i øvrigt har været CAD-medlem i 50 år.

Også Nils Suhr Andersen, chefjurist i nybilforhandler-organisationen Bilbranchen, rådede til at etablere en garantiordning, som kan blive et effektivt markedsføringsredskab for alle bilforhandlere og reparatører.

Højere bundgrænse

Netop ordet "alle" fik Finn Jørgensen, CAD-repræsentant fra Nordjylland, til at efterlyse en højere bundgrænse hvad angår kvalitet og krav til værkstedskontrol i CAD. Hertil svarede direktør Erik S. Rasmussen, at en højere overligger har været drøftet i mange år, men godt kunne blive emne for hovedbestyrelsen ved en snarlig drøftelse af foreningens vedtægter.

Hertil tilføjede D.A.F.s nytiltrådte direktør Jens Brendstrup, at man skal være opmærksom på værksteder, der "cykler" uberettiget rundt mellem organisationerne.

- Et offentligt godkendt ankenævn og en garanti-fond er et godt politisk signal efter, at autobranchen i mange år er trukket rundt i manegen af forbrugerne. Det er et markedsføringsredskab og en forretningsmæssig model, der kan rydde op blandt de brodne kar – ikke et udtryk for næstekærlighed, sagde Jens Brendstrup.

1000 kroner i indskud

En del opmærksomhed gik på økonomien i projektet, der tilsyneladende omfatter en engangsindbetaling fra hvert værksted på cirka 1000 kroner til garanti-fonden, som blev foreslået at kunne hedde Bil Garanti – som pendant til Byg Garanti.

Anders Larsen, CAD Nordsjælland, mente, at de frie værksteder, med bedre omdømme og færre ankenævnssager end mærkeværkstederne, ikke skal holde for økonomisk. Dette blev bakket op af flere, herunder en repræsentant i salen, der mente, at 21 CAD-ankenævnssager på et år med fire millioner reparationer er at skyde gråspurve med kanoner i et meget ambitiøst projekt.

Ole Broberg Skov, CAD Hjørring, spurgte sig selv og forsamlingen, om forbrugerne virkelig vil have et offentligt godkendt klagenævn til 2-3 millioner kroner og mente, at sammenligningen mellem hus og bil er to vidt forskellige størrelser.

Erik Thomsen, CAD Vejle, mente, det er svært at vurdere økonomien i projektet, som hovedbestyrelsen åbenbart finder pengene værd.

Hertil svarede direktør Erik S. Rasmussen, at de økonomiske drøftelser går på en fordelingsnøgle med fast kontingent plus betaling efter sager, som et kompromis med to håndtag, man kan skrue på.

Jørgen Jensen, CAD Holbæk, samt flere andre, anbefalede projektet hurtigst muligt, ikke mindst set i lyset af nye aktører såsom hjemmesiden Autobutler, der spiller værksteder ud mod hinanden ved at udbyde reparationsarbejde til lavestbydende.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078