23948sdkhjf

Vil bringe syns-sanktioner op i Autobranchens Fællesråd

CAD finder det betænkeligt, at Trafikstyrelsen blot har skærpet tilsyn som eneste sanktion overfor synsvirksomheder, der begår fejl, som koster værkstederne penge.
Et misforhold, der burde afføde mere end et skærpet tilsyn. Sådan kalder CAD-direktør Erik S. Rasmussen situationen, vi kunne berette om i sidste uge. Her fortalte værkstedsindehaver af Dalbyover Autoværksted i Havndal, Rasmus Rasmussen, hvordan en nysynet og kort efter skadet bil, han købte af forsikringsselskabet TrygVesta til opbygning, vil koste dyrt i rustarbejde på grund af omfattende tæringer, som Applus Bilsyn Valby overså. Synet er siden blevet underkendt af kontrolmyndigheden Trafikstyrelsen. Men denne underkendelse vil Applus ikke anerkende, da synsvirksomheden mener at have synet efter reglerne.

- Jeg vil give værkstedsindehaveren ret i, at det virker forunderligt med en underkendelse af et syn, der ikke fører til en erstatning fra den udøvende bilsynsvirksomhed. Bevismæssigt vil Dalbyover Autoværksted givetvis have en god sag ved en civil domstol. Men det virker ikke rigtigt, at en godkendt virksomhed, der ikke kan levere varen, ikke bliver sanktioneret mere end med et skærpet tilsyn, siger CAD-direktør Erik S. Rasmussen. Han efterlyser en mere adfærdsdannende sanktion overfor fejlende bilsynsvirksomheder, samt mere tydelige regler for syn hvad angår rusttjek.

- Vi har skrevet os sagen bag øret og bringer den op til drøftelse i Autobranchens Fællesråd. Men CAD kan naturligvis ikke kæmpe denne sag for et værksted, der ikke er medlem af foreningen, siger Erik S. Rasmussen.

Syn under lup

Han tilføjer, at CAD tidligere har haft Trafikstyrelsen og synsvirksomheder under lup, fordi det forekom for nemt at få synet biler. Det er ikke lykkedes CAD at få et møde i stand efter et par forespørgsler, og da Rigsrevisionen fremkom med en påtale af Trafikstyrelsens arbejde som kontrolmyndighed, regnede CAD med, at bilsyn og kontroller blev bedre.

- Vi har også det problem at drøfte, at bilister får et førsyns-tjek med et reparationsoverslag til nogle tusinde kroner, men vælger at tage chancen og kører til syn, hvor værkstedernes påpegede fejl overses. Det giver dårlig kunde-feedback og stiller vores medlemsværksteder i et dårligt lys. De skal i deres tilbudsgivning jo sikre, at bilen er serviceret, så den kan køre et til to år uden problemer, siger Erik S. Rasmussen.

Afvisning mangler

I den aktuelle sag om det underkendte syn mener CAD-direktøren, at en manglende protest fra Applus over Trafikstyrelsens underkendelse af synet netop kan hænge sammen med de forholdsvis lette sanktionsmuligheder med skærpet tilsyn.

- Desuden virker det i Applus’ udtalelser til Motor-magasinet som om, at man vil gøre autobranchen en tjeneste ved ikke at banke og afsløre rust. Her bør synsvirksomheder ikke være tilbageholdende med at bruge hammeren. Hvis reglerne er fulgt, er det måske reglerne, der skal justeres, siger Erik S. Rasmussen.

Han understreger, at CAD sætter pris på landets mange gode synssteder, og at CAD netop har en god brancheaftale med Applus Bilsyn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171