Volvo er nu kinesisk
Fabrikker i Sverige og Belgien fortsætter under Geely, mens Volvo skal øge konkurrencen med BMW og Mercedes i Kina.
Det er nu officielt, at tyske Stefan Jacoby, 52, bliver ny Volvo præsident. Han kommer fra et job som chef for VW i USA. Ejeren og grundlægger af selskabet Geely er Li Shufu, søn af en kinesisk landmand, som i dag er en af de rigeste mænd i Kina. Han startede bilproduktion i 1986, efter i en årrække at have fremstillet kølesystemer og motorcykler.
Shufu har udtalt, at man vil opføre en fabrik i Kina til Volvo produktion. Det er hans mål, at Volvo skal kunne konkurrere mod de to tyske mærker BMW og Mercedes i Kina, selv om topmodellerne er noget dyrere end Volvos topmodel S80.
Volvo hovedkvarteret fortsætter i Göteborg med de to fabrikker i Sverige og Belgien. Geely købsaftalen indebærer samtidig, at Ford også i fremtiden vil levere komponenter til Volvo produktionen.
Volvo solgte 334.000 biler sidste år og kom ud med et underskud på 3,7 milliarder kroner. Sidste gang, Volvo havde overskud, var i 2005 med et plus på 2,2 milliarder kroner, men i år har Volvo vendt billedet til overskud på 310 millioner kroner i andet kvartal.