23948sdkhjf

Volvo er nu kinesisk

Fabrikker i Sverige og Belgien fortsætter under Geely, mens Volvo skal øge konkurrencen med BMW og Mercedes i Kina.
Fords salg af Volvo til kinesiske Geely blev afsluttet forleden ved et møde i London. Ford betalte 6,5 milliarder dollars for Volvo i 1999, og sælger til Zhejiang Geely Holding Group for 1,8 milliarder dollars.

Det er nu officielt, at tyske Stefan Jacoby, 52, bliver ny Volvo præsident. Han kommer fra et job som chef for VW i USA. Ejeren og grundlægger af selskabet Geely er Li Shufu, søn af en kinesisk landmand, som i dag er en af de rigeste mænd i Kina. Han startede bilproduktion i 1986, efter i en årrække at have fremstillet kølesystemer og motorcykler.

Shufu har udtalt, at man vil opføre en fabrik i Kina til Volvo produktion. Det er hans mål, at Volvo skal kunne konkurrere mod de to tyske mærker BMW og Mercedes i Kina, selv om topmodellerne er noget dyrere end Volvos topmodel S80.

Volvo hovedkvarteret fortsætter i Göteborg med de to fabrikker i Sverige og Belgien. Geely købsaftalen indebærer samtidig, at Ford også i fremtiden vil levere komponenter til Volvo produktionen.

Volvo solgte 334.000 biler sidste år og kom ud med et underskud på 3,7 milliarder kroner. Sidste gang, Volvo havde overskud, var i 2005 med et plus på 2,2 milliarder kroner, men i år har Volvo vendt billedet til overskud på 310 millioner kroner i andet kvartal.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078