23948sdkhjf

Smart og hurtig Honda hybrid

Honda CR-Z er en lille vaks sag, der vækker opmærksomhed, men det er også hybrid nytænkning efter et nyt koncept.
Da vi så Honda CR-Z første gang som prototype på Tokyo Motor Show for nogle år siden, forventede mange ikke, at Honda ville sætte den lille interessante bil i produktion. Men Honda er anderledes. Det er pokkers dygtige ingeniører og designere, der går egne veje. De fortsætter grundlæggeren S. Hondas idéer og drømme, som han troede på, og fik succes med. "Vi har kun én fremtid, der formes af vore drømme. Hvis vi har modet til at udfordre konventionerne", sagde han engang som leder af verdens største producent af motorcykler og mange andre produkter foruden bilerne.

Man køber ikke den nye Honda CR-Z for at få god plads. Den er minimal i en 2+2, med et lille bagsæde. Derimod bliver den sikkert købt, fordi det er hybrid nytænkning og fordi, den er så smart og provokerende, at den fik masser af beundrende blikke undervejs i testugen. Især forbipasserende unge bilister stillede spørgsmål til bilen, men overraskende også ældre pensionister. Her måtte jeg fortælle, at den er sværere at komme ind og ud af end mange andre personbiler. Man sidder "nede ved jorden" – som i øvrigt også i flere andre Honda modeller.

Mange spørgsmål gik på økonomien, som er overraskende god, selvom CR-Z er en sportsvogn. Her kunne jeg ikke svare, da brændstofforbruget først regnes ud efter endt test. Honda lover 20 kilometer i gennemsnit. Vi kom ud med hele 17,9 kilometer ved blandet kørsel, som – naturligvis – også indeholdt sportslig kørsel. Det er bedre end forventet. Tanken har kun plads til 40 liter, men behøver jo ikke være større med den gode økonomi. Bagagerummet har plads til 233 liter. Ikke stort, men så er der ekstra plads bag de to forreste sæder til godt 400 liter totalt.

Konkurrencedygtige priser

Prisen begynder ved 296.000 for S-versionen, og 318.000 kroner for GT. Det er S-versionen, vi her tester. Den er god for 200 kilometer i timen på toppen og 0-100 på kun 9,9 sekunder. Den lille benzinmotor på 1.5 liter yder 114 hk ved 6100 o/min, og elmotoren yderligere 14 hk ved 1500 o/min. I alt 124 hk med et kombineret drejningsmoment på 174 Newtonmeter ved 1500 o/min. Det vil sige at den trækker som en rallybil fra bunden.

Undervognen er stram, som den jo skal være i en sportsvogn. Vi fornemmer vejstriberne, men sidder i gode sæder, der smyger sig omkring ryggen med en fin kørestilling og udsyn over flot udstyr, der omfatter det hele i sikkerhed og komfort.

Tre køreprogrammer

Det nye i denne hybrid-version er de tre køreprogrammer, som faktisk er tre biler i én: Eco (økonomi), Normal, og Sport, hvor der virkelig sker noget. En hybrid med 0-100 kilometer i timen på kun 9,9 sekunder er en værdi, der vil noget, selv om bilen samtidig er meget "grøn".

Når man kører i økonomi-indstillingen, fortæller systemet, at vi skal skifte gear hurtigt. Allerede ved 55 km/t skal vi skifte til sjette gear, mens køreprogrammet normal venter til godt 65 kilometer. I sport indstillingen er der ingen anvisning.

Man kan skifte køreprogram, mens man kører. Det hele styres af Hondas parallelhybride IMA-system, Integrated Motor Assist, hvor el-motoren træder i funktion med kraftig acceleration, der også virker som generator under nedbremsninger. Når man ruller frem til et stop med koblingen nede, genvinder systemet energi til hybridbatteriet på 100 Volt.

IMA-styrer strømmen

IMA styrer også speederens respons, strømgenerering, udsving i aircondition og fartpiloten, samt den elektroniske styring og udstødningslyden, for at give en endnu mere sportslig oplevelse. Dertil har bilen Stop & Go, hvor motoren springer så lydsvagt i gang efter stop ved eksempelvis kø-kørsel, at man ikke fornemmer det. Det er fornem teknik med ABS og VSA, der er Hondas stabiliseringssystem som det, vi ofte omtaler ESC hos andre bilmærker.

Honda har med andre ord gjort det igen: Gjort det sjovt at køre miljøvenligt. Eneste minus er den bageste spoiler, der er lige midt i synsfeltet, som det er tilfældet med Civic-serien.

Fremtiden byder i øvrigt på brændselscelle teknologi fra Honda, der allerede kører i Californien og Japan. Forleden oplyste bilproducenten resultatet efter årets sidste kvartal, der blev det største i selskabets historie med et overskud på små 30 milliarder kroner. Mon ikke, CR-Z vil skæppe godt med i kassen?
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063