23948sdkhjf

Gode diesel duellanter

VW Passat TDI Variant Blue Motion og Ford Mondeo ECOnetic henvender sig til det samme klientel. Begge med dieselmotorer til de professionelle og private, som kører langt årligt med behov for plads.
VW har nok været lidt bedre til at markedsføre sine økonomiske Blue Motion bilmodeller med gode økonomiske værdier, mens Ford har været mere tilbageholden med sine økonomi-versioner, der viser sig at komme ud med bedre real-værdier. Til oktober kommer nye Mondeo-udgaver med endnu bedre værdier, lover Ford.

Men lad os blive ved de to versioner, vi netop har testet. VW Passat Variant Blue Motion med 1.6 liters TDI motor, der yder 105 hk og loves 22,2 kilometer per liter, til 334.992 kroner, samt Ford Mondeo TDCi 115 hk, der loves 19,2 kilometer per liter med sekstrins transmission fra 388.500 kroner. Passat’en nøjes med femtrins, men begge transmissioner er højgearet.

De to biler er veludstyret med det hele i sikkerhed, plus masser af komfortudstyr såsom multijusterbart rat, fartpilot, el-spejle, el-sæder, el-ruder i alle fire døre, aircondition, elektronisk håndbremse og Mondoe med spejle, der klapper ind, når man låser bilen, samt xenon forlygter, radio med cd med mere, og plads til de mange kufferter bagude.

De to duellanter trækker begge på forhjulene og lugter af kvalitet hele vejen rundt. De er komfortable og behagelige i undervognen med en stram fornemmelse på de hullede veje. Kun i tomgang høres dieselklapren fra den højere kompression. Under kørslen er det luksus med høj komfort.

VW Passat Blue Motion

VW Passat er en af de mest populære stationcar modeller. Når kunderne køber denne version, er det uden tvivl på grund af den lovede fine brændstoføkonomi, men det var meget svært at nå 22,2 kilometer literen. Vi kom ud med 15.5 kilometer i gennemsnit, og 17,5 på en længere tur over et par hundrede kilometer. Uden at køre heftigt, men roligt på speederen med forudseende kørsel, som vi i øvrigt plejer at køre de nye biler. Ved 60 km/t fortæller systemet, at der skal skiftes til fjerde gear, og i femte gear trækker den højgearede bil først rent fra små 70 kilometer i timen. Det skal man lige vænne sig til. Den burde nok have Stop & Go.

Testbilen er billigste TDI’er i Trendline udstyr. Den blev i øvrigt nedsat midt i foråret. Priserne begynder ved 269.991 kroner for 1.6 benzin, 102 hk.

Ford Mondeo ECOnetic

Ford Mondeo ECOnetic stationcar har større motor end VW Passat Variant Blue Motion, men overrasker med et gennemsnitsforbrug i testperioden på hele 17,2 kilometer per liter. Ford lover 19,2 kilometer per liter. Det realistiske forbrug, som vi målte det, er langt bedre end i VW Passat.

Mondeo er også en smule større i målene og dermed mere rummelig, men vejer næsten det samme som VW Passat. Det kan ses i det tekniske skema. Set ud fra disse facts er Mondeo’en klar vinder i denne test.

Men det er dog ikke alene brændstofforbruget og pladsen, der er afgørende ved nybilkøb. Ford Mondeo er også dyrere. Afgørende ved nybilkøb er også prisen for den brugte bil. Mondoe’n har sekstrins transmission, og systemet fortæller, at vi skal over de godt 70 kilometer i timen i femte gear, før der skal skiftes op i sjette. Det kan lade sig gøre fra små 70 km/t med rolig højre fod. Mondeo er en fornem bil, både i design og under kørslen. Priserne begynder ved 359.500 kroner for 2.0 sedan 145 hk benzin med fire døre, og samme pris med fem dørs karrosseri. Stationcar-versionen med samme motor er 13.000 kroner dyrere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063