Mange fejl ved rustbeskyttelse
Op mod hver femte rustbeskytter hopper over, hvor gærdet er lavest, viser stikprøvekontroller ifølge FDM's Motor.
Her kan man læse, at de stikprøvekontroller FDM udfører på en række centre afslørede fejl i rustbeskyttelsen på 15 procent af de kontrollerede biler. På centre som Teknologisk Institut kontroller gjaldt det 20 procent af bilerne.
At forbrugerne langt fra altid får den rustbeskyttelse, de betaler for, skyldes, at rustbeskyttelse er en kompliceret og tidskrævende affære. Ifølge Motor kan en gang rustbeskyttelse derfor købes for billigt, hvis der skal være råd til at komme ordentlig omkring blandt andet vanger, døre og hjulkasser.
Har man mistanke om, at man ikke har fået den lovet eller en god nok rustbeskyttelse, anbefaler FDM, at man får undersøgt bilen hos en uvildig. Viser det sig her, at rustbeskyttelsen har været mangelfuld, bør man kunne få udgifterne til rustbeskyttelsen refunderet, anbefaler bladet.
- Som forbruger har man ikke alene ret til at få afhjulpet de konstaterede mangler ved den udførte rustbeskyttelse af rustbeskyttelsescentret. Man har også ret til at få dækket den udgift, man har haft til den undersøgelse, der konstaterer, at den udførte rustbeskyttelse har været mangelfuld, siger leder af FDM's juridiske afdeling, Per Alkestrup.
Skal man have sin bil rustbeskyttet, anbefaler FDM, at man får det gjort om sommeren, hvor temperaturen gør selve rustbeskyttelsen nemmere at arbejde med og få ud i alle bilens kroge.
Motor har desuden lavet en rustbeskyttelse ABC med gode råd før og efter bilen rustbeskyttes.
Mere på www.fdm.dk/motor