Vellykket gensplejsning fra Mitsubishi
Mitsubishi ASX er en crossover version med samme platform som et par andre Mitsubishi modeller. Den er charmerende i et nyt friskt design med flot teknologi.
Den japanske crossover-model er faktisk en mindre Outlander, men mere blød i affjedringen og er til de mange, som gerne vil købe en bil, der "ser ud af mere".
Den nordiske præsentation fandt sted med start i København, kørsel til Trelleborg og Ystad i Sverige og tilbage til København. Her fik vi mærket, at det nye skud på Mitsubishi-stammen er charmerende at køre med flot udstyr, ligesom den er godt designet.
Priserne begynder ved 299.995 kroner for 1.6 benzin 117 hk i billigste udstyrsniveau. Den dyreste 1.8 DI-D diesel i bedste udstyrsniveau koster 439.995 kroner.
Benzinudgaven lanceres kun med forhjulstræk, mens 1.8 DI-D leveres med et avanceret elektronisk styret system, der sender mellem 15, 40, 50 og 60 procent af effekten til baghjulene, afhængig af antispin og ESC. Vi kørte i 2WD diesel på turen, som måske bliver den mest solgte, hvis man ikke har brug for træk på alle fire hjul og absolut skal ud over stepperne eller lege Karl Smart, hvor andre giver op.
Komforten er tip-top. Udstyret det samme med Stop & Go i alle modeller, klimaanlæg, syv airbags, inklusive foran førerens knæ, ESC med antispin, panoramaglastag, justerbart LED loftslys, super wide xenon nærlys, Hill Start Assist, regnsensor, Bluetooth med USB og iPOD indgang, elruder for og bag, partikelfilter og meget mere.
Spændende diesel-udvikling
Med 2WD DI-D versionen loves 18,2 kilometer per liter, og med 4WD i samme bil 17,5 kilometer. Benzinversionen opgives til 16,9 kilometer i gennemsnit, og begge motorer opfylder Euro 5 kravet, som træder i funktion den 1.1. 2011.
Dieselmotoren er Mitsubishis egen udvikling i samarbejde med Denso, der har stået for den direkte commonrail indsprøjtning, som arbejder op til 2000 bar. Motoren er i aluminium, og verdens første som kombinerer variabelt ventilløft og ventiloverlapning med tre knastaksler for hver to indsugningsventiler. Motoren har desuden 20 procent mindre friktion i forbrændingskammeret på grund af en ny konstruktion, men om den kører det lovede med forhjulstræk alene på de nævnte 18,2 kilometer per liter, må vi vente med at oplyse til senere, efter en grundig test på hjemmebane. Mitsubishi folkene påpegede ved introduktionen, at den holder, hvad Mitsubishi lover efter egne test op til præsentationen. Det skal de jo gøre. Men motoren er spændende med et fint drejningsmoment, der trækker som bare pokker med sekstrins transmission.
Den store konkurrent i klassen er Nissan Qashqai, som i år har cirka 44 procent af salget i segmentet. Men der er andre nyheder i markedet såsom Hyundai ix35, der byder op til dans i det voksende segment for SUV-biler, som tager mere og mere over fra de såkaldt almindelige personbiler. Mange bilkøbere kan gode lide den høje kørestilling med godt overblik og nem ind- og udstigning.
Garantien er tre år eller ubegrænset kilometer, og 12 år mod rustgennemtæring. Fra midten af august og året ud forventer Mitsubishi at sælge cirka 200 enheder.
Samme model fra PSA
Mitsubishi og PSA, Citroën og Peugeot, har et samarbejde, der udvides i den kommende tid. Mitsubishi ASX kommer nemlig i 2012 som en variant hos Citroën og Peugeot. De to franske modeller får en del komponenter og dele fra ASX-modellen, med egne HDi-motorer og frontdesign.
Der skal fremstilles 50.000 enheder årligt til PSA fra 2012. Det er allerede aftalt mellem de to partnere, at de to franske selskaber får Mitsubishi i-MiEV el-bilen i slutningen af 2010, eller i starten af 2011. Det er den slags samarbejder, man kommer til at se meget til i de kommende år.