23948sdkhjf

Årets motor blev en Fiat 1.4 liter

Multiair turbomotoren fra Fiat blev ved årets EngineExpo kåret til årets bedste nyudvikling i en tid, hvor bilproducenterne kæmper om at downsize.
I de senere år har vi oplevet en tendens til downsizing af motorernes cylindervolumen, som kommer med turbolader, og i flere tilfælde også kompressor, der trækker fra bunden, som en turbolader normalt ikke gør. Det er en udvikling, der kører videre hos bilproducenterne, der kappes om at levere de mest økonomiske men samtidig stærke små motorer.

Hvert år siden 1999 har det engelske medieselskab UKIP Media & Events Automotive Magazine, stået for kåringen af de nyeste motorer i det forløbne år. Det sker altid under afvikling af EngineExpo i Stuttgart. Årets motorer kåres af en international jury fra hele verden med 76 journalister fra 35 lande, og resultatet omtales over hele verden. Juryen kårer de bedste motorer i 11 kategorier, hvor toppen af kransekagen er årets bedste nyudvikling, som i år ikke uventet gik til Fiats 1.4 liters Multiair turbomotor, der har 10 procent mere power, 15 procent bedre drejningsmoment, 10 procent mindre forurening og 10 procent forbedret brændstoføkonomi.

Den lille motor yder 170 hk og forbruger mindst en halv liter mindre brændstof end forgængeren per 100 kilometer, med et lovet gennemsnit på 16,7 kilometer per liter. Det er downsizing, der vil noget. Som det fremgår af vedstående skema, blev BMW igen den store vinder. Flere motorer går igen fra sidste år, der altså ikke endnu er overgået af nyere udviklinger, og Mercedes AMG 6.2 liters motoren vandt to priser.

EngineExpo 2011 afholdes i perioden 17.-19. maj i Stuttgart.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093