23948sdkhjf

Hellere filialer end direkte salg

BMW specialist Schmiedmann mærker interessen for mærket overalt i Europa.
Den danske BMW specialist Schmiedmann har efterhånden fået en pæn international succes med sit brede eftermarkedsprogram og har senest fået en samarbejdspartner, et filial i Ungarn.

- Vi har filialer i seks forskellige lande og kender til handel med ombytningsdele. Vi er lidt skizofrene, når det drejer sig om handel, hvor der er pant på et produkt, siger Martin Thorup Andresen / Schmiedmann Odense A/S

- Det er en kompliceret, tidskrævende og fordyrende proces, hvis vi skal have et brugt produkt retur for at sælge en renoveret sag til eksempelvis Ungarn.

- Det er en balancegang, vi er ude i. Ombytningsdele er ikke til at komme udenom, men da vores eksportandel efterhånden er nået 30-35 procent af vores omsætning, har vi forsøgt at undgå ombytningsdele i så stort et omfang, som det har været muligt, siger Martin Thorup Andresen.

- Det er jo alt andet lige både mere omstændeligt og bekosteligt at håndtere og fragte de brugte dele som vi skal have retur, så de kan blive renoverede, end at sælge helt nye varer der ikke skal retur.

På den anden side, er Martin Thorup også klar over, at man udover at man kan løbe ind i leverings-problemer, når man handler med renoverede ombytningsdele, så sker faktisk af og til at leverandørerne løber tør for gamle dele til renovering, og dermed ikke kan levere!

Problemløsning

- Vi har løst en del af problemet ved at have filialer, eksempelvis i Ungarn. Her kan kunderne indlevere deres brugte dele og få panten retur. Vi henviser kunder, det vil overvejende sige værksteder, til at handle med filialen. Her har de mulighed for at få den reservedel, der skal udskiftes, langet lige over disken i samme omgang som slaget sker eller de kan problemfrit få den med det nationale postvæsen, forklarer Martin Thorup.

- Filialen kan så samle en større volumen sammen og returnere delene til hovedlageret i Danmark, hvor Schmiedmann sender de gamle dele retur til bilfabrikkerne, når en palle er fuld.

Men Schmiedmann er bestemt glade for at de også forhandler mange fabriksnye dele.

- Ved at købe stort ind lykkedes det os at få mange fabriksnye dele ned på et pris-niveau der matcher de renoverede dele, men der er naturligvis stadig produktgrupper, hvor det er svært at komme uden om ombytnings-dele, siger Martin Thorup.

Det drejer sig bandt andet af bremse-kalibre, servotandstænger, en del af starter/generator programmet og svinghjul.

- Desuden vil BMW have en del elektroniske dele retur i forbindelse med køb af nye.

Schmiedmann BMW, der efterhånden er en af Europas største virksomheder for genbrug og salg af renoverede BMW-dele, bliver jævnligt kontaktet af virksomheder som renoverer brugte dele.

- Prisen for de brugte dele til renoveringen er meget beskeden, til gengæld behøver vores BMW-genbrug ikke bruge tid på at kontrollere delene, da de jo alligevel skal renoveres - og der sælges større mængden af gangen, siger Martin Thorup.

Der er de

Schmiedmann filialer med eksklusiv rettigheder for det pågældende land i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland og i Baltikum samt forhandlere uden eksklusiv rettigheder der køber direkte i Danmark, såkaldte internationale partnere, på Færøerne, i England, Holland, Portugal og Australien. Ungarn er stadig international partner – men på vej til at blive en forhandler.

I faktaboksen findes et link til billeder fra det store BMW træf ved Balaton sø i Ungarn, hvor Schmiedmanns ungarske partnere havde en stand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078