Dansk guld til gamle motorcykler
Ring Djursland bliver i weekenden rammen om stort internationalt opgør med klassiske racermotorcykler, hvor der er store muligheder for dansk guld i flere klasser.
Aarhus Motor Klub, AMK, står som arrangør af det store arrangement, som er sidste afdeling i den europæiske IHRO løbsserie (International Historic Racing Organisation). Også her trives den klassiske motorsport, og det er en af grundene til, at der kan samles et så stort internationalt felt. Meget foregår som i gamle dage, og der er blandt andet fri adgang til ryttergården, hvor man kan se på de gamle motorcykler og få sig en snak med kørerne.
Selvom Danmark ikke er et land, som gør mest væsen ud af sig i motorsport på to hjul, ser det derimod ganske anderledes ud, når det gælder klassisk Road Race. Her befinder der sig flere kørere i toppen af den europæiske elite.
Står til guld
Jens Kroon fra Geding ved Århus er manden, de andre i toppen af den europæiske elite drømmer om at køre fra. I øjeblikket ligger han til at vinde guld i Europa Cupens store 750 cm³ klasse, der årgangsmæssigt går til og med 1972. Foreløbigt har han blandt andet vundet Europa Cup mesterskabet uafbrudt fra 2002 til 2009, med året 2003 som eneste undtagelse. Titlen som Nordisk Mester i klassisk race fra 2002-2008 med 2003, som den eneste undtagelse, har han også.
Motorcyklen, der har ført ham til sejr, har i alle årene været en Triumph Trident T150 fra 1972. Teamet bag Jens Kroon hedder FSA og består af Knud Erik og Ulla Sørensen, som driver motorcykelforretningen Frode Sørensen i Allingåbro.
Jens Kroons faste nummer på den potente Triumph Trident er 448, og selv siger han, at de to sidste cifre var ment til at markere enden på Road Race karrieren, men foreløbigt er han gået tre år over, og det bliver nok til mange år endnu, inden Danmarks mest vindende Road Race kører lader styrthjelmen samle støv.
MC-forhandler på Manx
En anden i den europæiske elite er Triumph forhandler Vagn Jensen fra Horsens, som har stået på sejrspodiet rigtig mange gange. Motorcyklen er en Molnar Manx, som er en moderne kopi af den berømte Norton Manx motorcykel årgang 1961. Rent faktisk har han to, en 500 og en 350 cm³ Molnar Manx, for det giver ham lejlighed til at deltage i to klasser, hver gang der er løb.
- Jeg kører, fordi jeg synes, det er sjovt, og hver gang der er nogen af de skrappe i feltet, er det en udfordring. Jeg glæder mig specielt meget til at køre på Ring Djursland, for det er en helt fantastisk bane, og det virker nærmest, som om den er bygget til klassisk race, lyder det fra Vagn Jensen.
Pigerne giver den gas
Kvinderne kan også være med, og én af dem, der giver den gas, er den kun 23-årige Nicoline Gregersen, Holstebro. Hun er en ganske habil kører, som viser mange af mændene baghjulet på den Matchless Seeley G50 fra 1969, som hun kører på.
- Tidligere kørte jeg moderne Road Race, men da teamejer Knud Erik Sørensen tilbød mig et sæde, sagde jeg ja tak. Foreløbigt har jeg kørt i tre år, og til forskel fra moderne Road Race er den klassiske verden ganske anderledes. Her er der stor hjælpsomhed og imødekommenhed nøgleordene. Men når vi er på banen, gælder det, og der bliver der ikke givet ved dørene, understreger Nicoline Gregersen.