23948sdkhjf

Vinterdæk kunne have sparet autohjælp

Tirsdag blev flere hundrede danskere trukket fri af grøften, fordi vejene var glatte af sne. Dansk Autohjælp vurderer, at mange uheld kunne være undgået, hvis der var vinterdæk på bilerne.
550 danskere fik tirsdag morgen hjælp fra Dansk Autohjælp, der mærkede ekstra travlhed over hele landet. Mange steder var vejene som brun sæbe at køre i, og det fik bilerne til at smutte i grøften på stribe.

- Vinteren er kommet bag på folk. Mange af dem, der var havnet i grøften her til morgen, havde ikke fået vinterdæk på bilen endnu, og det betyder, at de ryger af vejen selv ved lav hastighed. En del er også kørt ind i andre biler, skilte eller lignende, fordi de ikke kan stå fast, fortæller Morten Mathiasen, redder på Dansk Autohjælps station i Århus, der også dækker Randers-området, som var et af de værst ramte områder.

Vinterdæk ikke kun for ens egen skyld

Dansk Autohjælp oplever hvert år, at mange ikke har fået vinterdæk på, når den første sne falder. Enten fordi de ikke mener, vinterdæk er nødvendige, eller bare fordi vinteren er kommet tidligere end forventet. Det er også sket i år.

- Vi hører det, når folk ringer efter hjælp, og når vi kommer ud. De ved godt selv, at den er gal, fordi de ikke har fået vinterdæk på, siger vagtcentralchef Ellen Trolle fra Dansk Autohjælp.

- Mange oplever at stå i en uheldig situation, hvor de kommer til at genere andre, fordi de ikke har fået vinterdæk på. Det kan være, at de ikke kan bremse og kører ind i andre, eller måske kan de ikke trække op ad bakken og kommer så til at spærre vejen, indtil hjælpen når frem. Vi anbefaler derfor altid bilisterne at sætte vinterdæk på, når temperaturen er under 7 plusgrader. Så er man mere sikker på at kunne køre sikkert ved et føre som i dag, fortsætter Ellen Trolle.

Frostvejr giver startproblemer

De næste dage lover metrologerne frostvejr med temperaturer ned til 15 minusgrader. Det betyder ifølge Dansk Autohjælps erfaringer, at mange danskere vil få problemer med at starte bilen de næste morgener.

- Vi ser det hvert år. Når frosten sætter ind, sætter batteriet ud, og vi får travlt med at yde starthjælp. Problemet er, at batteriet mister op til 50 procent af kapaciteten ved hård nattefrost, og så er der måske ikke nok strøm til, at bilen kan starte. Mange får desuden ikke ladet batteriet helt op, fordi de kun kører korte ture og samtidig bruger ekstra strøm til blæser, elruder og sædevarme. Derfor kan det være en god ide med jævne mellemrum at lade batteriet fuldt op med en hjemmelader, forklarer Ellen Trolle.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234