Grundlag for skrotningslov er væk
At sløjfe så mange danske job midt i krisen grænser til det kyniske. Siden lovforslaget om ændrede reparationsregler kom på bordet, er vi oven i købet blevet klar over, at det hverken gavner statskassen eller miljøet. Forudsætningerne er gået fløjten, så forslaget skal selvfølgelig tages af bordet hurtigst muligt, mener Håndværksrådet.
- Forslaget vil sende i hundredvis af mekanikere og andre gode medarbejdere i autobranchen ud i arbejdsløshed, og vi ved nu, at det ikke vil skæppe nær det provenu i statskassen, som partierne håber på. I dag kan vi i tilgift se, at Skatteministeriet ikke mener, det vil give en nævneværdig miljøgevinst, siger adm. direktør Ane Buch fra Håndværksrådet.
Sænkningen af reparationsgrænsen betyder, at det fremover højst må koste 65 procent af en skadet bils værdi at reparere den og ikke som hidtil 75 procent. Resultatet bliver, at cirka 4000 flere biler årligt skal skrottes, og at mindst 500 mekanikere og andre i autobranchen sendes ud i arbejdsløshed.
Gavner ingen
VKO håber, at indtægter fra nyindregistrerede biler vil skæppe godt i statskassen, men hverken Håndværksrådet eller andre aktører i autobranchen tror på forudsigelserne om afgiftsindtægterne. Miljøgevinsten ved at stramme skrotloven er samtidig meget begrænset, lyder det i Skatteministeriets bemærkninger til lovforslaget.
De eneste, der står til at få noget ud af forslaget, er derfor bilproducenter i eksempelvis Sydkorea, Japan og Tyskland, fremfører Håndværksrådet.
- At sløjfe så mange danske job midt i krisen grænser til det kyniske. Siden lovforslaget kom på bordet, er vi oven i købet blevet klar over, at det hverken gavner statskassen eller miljøet. Forudsætningerne er gået fløjten, så forslaget skal selvfølgelig tages af bordet hurtigst muligt, siger Ane Buch.