23948sdkhjf

Ren molbo-politik i finanslovsforlig

Regeringen og forligsparterne bag finansloven mangler at bevise, at det kan være en god forretning for Danmark at skubbe op mod 1000 mekanikere og lærlinge ud i arbejdsløshed, påpeger Håndværksrådet.
På et enkelt punkt skader finanslovsaftalen mere end den gavner. Det gælder aftalen om at sænke reparationsgrænsen på skadede biler fra 75 til 65 procent, så langt færre biler fremover bliver repareret men i stedet skrottes.

Sænkningen vil skubbe op mod 1000 automekanikere ud i arbejdsløshed og til gengæld skabe nye job i bilproducerende lande. Samtidig er det mere end tvivlsomt, om sænkningen skaffer staten de ventede indtægter fra registrering af nye biler.

- Det ligner ren molbo-politik at gøre så meget skade for at sikre et meget magert provenu. Det kan umuligt svare sig for Danmark at sende så mange mekanikere på gaden, så vi må bede forligsparterne dokumentere, at sænkningen af reparationsgrænsen er andet end et temmelig mislykket forsøg på afgiftsspekulation, siger Mads Engberg, chefanalytiker og sekretær for Håndværksrådets autoudvalg.

Tvivlsomt regnestykke

Forligsparterne håber på 2000 ny-indregistrerede biler som en direkte konsekvens af den sænkede reparationsgrænse. Men forligsparternes bud på, hvor meget provenu statskassen vil få ind ved at sænke reparationsgrænsen, holder ikke vand. Det mener Håndværksrådet, som repræsenterer de virksomheder, der reparerer biler. Heller ikke automobilforhandlerne køber finanslovens forudsigelser om mængden af ny-indregistrerede biler.

- Lad os bare sige, at den del af finanslovsaftalen er en "ommer". Det er komplet urealistisk, at der bliver indregistreret en ny bil, hver anden gang en brugt bil med mindre skader skrottes. Hvis den sammenhæng var så enkel, kunne det jo slet ikke svare sig at reparere skadede biler overhovedet, siger Mads Engberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075