23948sdkhjf

Her bliver skoletrætte elever glade igen

Fraværsprocenten på EUC Sjælland i Næstved faldt drastisk i takt med, at sodavand blev taget ud af kosten og faste krav tilført menuen i stedet.
I motorsporten kører bilen i pitstop, når den skal have fyldt brændstof på. På samme vis fik 14 elever på automekaniker-uddannelsen på EUC Sjælland også mulighed for at køre i "Pitstop" i skoleåret 2009-2010.

På uddannelsen havde faglærerne øje på eleverne, fordi de var det, man i skoleverdenen kalder "fra-værstruede". Altså elever, der er præget af skoletræthed, dårlige skolekundskaber fra grundskolen, ordblindhed, lavt selvværd og andre forhold, der gør det svært for en ung at gennemføre et uddannelsesforløb.

Af de 14 elever, der begyndte på "Pitstop" i august 2009 havde en af dem allerede andre uddannelses-planer, som han fulgte i stedet. To af eleverne havde så store problemer, at det hurtigt blev klart, de ikke ville kunne gennemføre forløbet.

Faglærer på EUC Sjælland Michael Borch er stolt af holdet.

– Tilbage var altså 11 elever, der har taget hele turen. De har formået at bringe deres samlede fra-værsprocent ned fra 5,6 til at være tæt på nul! Alle 11 bestod den mekanikerfaglige teoretiske og praktiske grundforløbsprøve og er nu klar til at starte som lærling på et autoværksted, når lærepladsen er der, siger han.

Ingen sodavand på menuen

Og der er blevet ryddet op i drengenes liv. For eksempel blev det fra start gjort klart, at sodavand og energidrik ikke var noget, man skulle drikke på Pitstop.

- Da jeg tog Pædagogisk Grundkursus (PG) undersøgte jeg, hvad kosten betyder for indlæringen og koncentrationen. De må kun drikke vand her på værkstedet, og det har betydet, at der på 40 uger er sket rigtig meget med mange af dem, fortæller Michael Borch.

Først med grænser

Han fortæller, at de 10 første uger af forløbet primært var opdragelse af de unge. Der skulle sættes grænser, så alle kunne være der.

I begyndelsen sagde jeg til dem, at "Jeg ikke havde bedt dem om at komme på Pitstop. Men at de selv havde valgt at være her, og at jeg ville gøre alt for at hjælpe dem". På den måde var linjerne klare fra begyndelsen, siger Michael Borch.

Og der kom hurtigt selvjustits blandt de unge. For eksempel har de på autoværkstedet en regel om, at man ikke kommer ind i værkstedet uden sikkerhedssko.

De unge blev meget gode til at huske hinanden på, at man skulle have sikkerhedssko på, så det var ikke noget, vi som undervisere skulle gå at huske dem på, fortæller Michael Borch.

Derudover var det elevernes ansvar, at der altid var pænt og ryddeligt i både klasselokalet og på værk-stedet.

Virkelighed og skole hænger sammen

I løbet af ugen blev der arbejdet med teori i de tre første lektioner og med praktisk autofagligt arbejde i de resterende lektioner. I det teoretiske arbejde indgik autofaglig teori, men også grundfagene naturfag og dansk på et niveau over 10. klasse med afsluttende prøve.

Ud af de 11 elever er der allerede fire, der har en praktikplads, mens de syv resterende leder efter en. Så skulle der være et autoværksted derude, der kunne bruge en lærling eller to, står der syv topmotiverede unge parat til at begynde.

- Vi står med syv topmotiverede unge parat til at begynde, så skulle der være et autoværksted derude, der kunne bruge en lærling eller to, er vi kun et kald borte, siger Michael Borch. Kaldet har nummeret 25 23 58 32.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073