23948sdkhjf

Tyveri før bedste mekanikerlærling kunne kåres

I alt ni elever deltog i Region Syd om at blive den bedste mekanikerlærling. Vinderen gik videre til Danmarks Mesterskabet, som skal afholdes i januar 2011 i Odense.
Ledende faglærer Ib Hansen på Syddansk Erhvervsskole i Vejle var noget overrasket, da han mødte på arbejde, dagen før Region Syd skulle finde deres kandidat til DM for mekanikerlærlinge. Et indbrud involverede én af de biler, som han havde udtaget til mesterskabet. Den var behørigt blevet forsynet med fejl, som eleverne skulle finde under opgaven, som lød på at lave et komplet serviceeftersyn ud fra fabrikkens anvisninger. Den og flere andre biler var i løbet af natten blevet stjålet, og i stedet for at åbne værkstedsporten indefra, havde man brugt bilerne som portåbnere. Ib Hansen kunne heldigvis konstatere, at computere og andet udstyr til opgaverne ikke var blevet tyvenes bytte, og den ødelagte port blev i al hast presset på plads i skinnerne.

I stedet for den forsvundne Opel Corsa, blev en Ford Focus udtaget som øvelsesbil, og det var netop den, som Claus Schmidt fra Ford i Haderslev ved Gildborg AS trak som praktikopgaven.

- Indrømmet, jeg er da spændt på det her. Også hjemme på værkstedet er de spændte. Min værkfører, Jan Pløger, har nævnt, at han var glad for, at jeg blev udtaget. Hos os er vi tre lærlinge, og jeg har da godt kunne mærke på dem, at de også synes, det er spændende, og at de selv godt kunne tænke sig at være med, fortæller Claus Schmidt.

En dommer pr. elev

Ledende faglærer Ib Hansen, Syddansk Erhvervsskole afd. Vejle og faglærer Holger Andersen, EUC-Vest har i fællesskab stået for udarbejdelsen af opgaverne i praktik og teori. Eleverne på opgavens praktikdel er mandsopdækkede, idet der er fem dommere til de fem elever, som udfører den praktiske prøve.

Eleverne fik, inden de gik i gang, at vide, at de ville blive bedømt på det, de gjorde rigtigt. De blev også fortalt, at det handlede om et serviceeftersyn, hvor der ville være realistiske fejl på bilerne. Hvad de ikke fik at vide var, at fejlene eksempelvis var dårlig motorgang, for højt forureningsniveau, lys og lygtefejl, ladefejl på grund af for lidt ladespænding og fejl i den dur. Dommerne var til at få øje på, for de bar alle en vest med ordet Dommer trykt på ryggen. Hver af dem holdt nøje øje med, hvad eleverne foretog sig. Pointgivningen foregik løbende, og hver gang eleven gjorde det rigtige, blev det påskønnet i form af et point, og den, der i kombination med teoriprøven, kunne fremvise det største antal point, blev udråbt til vinder.

Teorien var både svær og let

Simon Lundsgaard fra Frank Elkjær Biler i Hedensted svedte sammen med fire andre i teorilokalet, hvor der var spørgsmål i kategorier som motor, køle-smøresystem, komfortudstyr, styretøj, bremser, el-anlæg og flere andre kategorier. Nogle af opgaverne lød: Beskriv AC-anlæggets funktion, nævn lovkravene til en parkeringsbremse, og hvad forstås ved luftoverskud?

- Opgaverne er vidt forskellige. Nogle vil jeg karakterisere som lette, andre kræver noget, og så er der de decideret svære opgaver. Enkelte skal ikke krydscheckes, men det er der til gengæld andre, der skal. Endelig er der de opgaver, som omhandler noget af det, som vi ikke har arbejdet så meget med, og det er nok dem, der er de sværeste. Hjemme på værkstedet har de støttet mig, og det sidste de sagde, var: Pøj Pøj, fortæller Simon Lundsgaard.

Og vinderen er….

Da de mange timer var gået, og alle havde været igennem den teoretiske og praktiske del, trak de fem dommere sig tilbage for at votere og tælle point sammen. Vinderen af DM for mekanikerlærlinge blev Palle Lund Schmidt, som til daglig arbejder på Årre Truck- og Traktorservice, og som tager skoleopholdene på EUC-Vest i Esbjerg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094