Specialklinik for problembiler
Investeringen i et computerstyret rullefelt har givet Tistrup Autoservice et teknologisk forspring og en række nye kunder med drilske biler.
Sådan en periodisk fejl kan være vanskelig at lokalisere og kræve mange timers arbejde, hvis man ikke har det rigtige testudstyr. Men det har Tistrup Autoservice, som siden 2006 har været med i værkstedskæden Bosch Car Service.
- Vi satte bilen på vores rullefelt, og da den havde kørt, hvad der svarer til 25 kilometer i jævn fart, kunne vi konstatere, at det var en benzindyse, der var årsag til problemet. Så det var ikke nogen større reparation, fortæller Søren Boiskov, indehaver af Tistrup Autoservice, når han skal give et eksempel på, hvor nyttig sådan en tester kan være.
Tistrup Autoservice har gennem nogen tid fået et godt navn som egnens "speciallæge". Det er ikke kun et sted, hvor man får udført service og mere traditionelle reparationer.
Det er også stedet hvor både private og andre værksteder kommer med deres "problembiler". Det har så også betydet, at Tistrup Autoservice får stadig flere nyere biler ind, som ellers traditionelt frekventerer mærkeværkstederne.
Samme arbejde til halv pris
- Kunder med dyrere biler som Mercedes, BMW og Audi, som vi ikke tidligere har set på værkstedet, er begyndt at kommer her i stedet for at køre til mærkeværkstederne. Der er ingen tvivl om, at Bosch har et af verdens bedste brands og forbindes med høj kvalitet, lyder Søren Boiskovs forklaring.
- Og netop de tre bilmærker har mange Bosch-dele, så vi har ingen problemer med at få de nødvendige tekniske oplysninger. Men vi er også sikre på, at det betyder noget, at vi uden problemer kan servicere deres biler til timepriser, der ligger på det halve af, hvad de skal betale for det samme arbejde på flere mærkeværksteder, og hvor man tilmed skal køre længere for at få bilen serviceret.
Tistrup Autoservice arbejder med en timeløn på 399 kroner plus moms, og hvis testeren er i brug koster den yderligere 300 kroner i timen plus moms.
Men i betragtning, hvad der kan spares i tid, er det en for forretning for kunden.
En stor investering
Foruden private kunder, benyttes flere af egnens mindre værksteder Tistrup Autoservice, når de får drilske biler ind. Det er typisk værksteder, som ikke har så mange moderne højteknologiske biler og derfor ikke finder det rentabelt at investere i testudstyr, der også kræver en del ekstra uddannelse. Så er det både nemmere og billigere, at bruge en kompetent underleverandør.
- En testbane er ikke nogen lille investering, trods gode aftaler med Bosch. Men det er en investering i fremtiden og en måde hvorpå vi kan skille os lidt ud. Vi er også to, som har været på en række kurser hos Bosch for at kunne arbejde med moderne biler, siger Søren Boiskov.
Kraftprøve
Rullefeltet er en simulator - en rullende landevej, som gør det lang lettere at finde fejl. Ikke mindst de periodiske. Man kan også måle bilens hestekræfter, og Søren Boiskov har planer om i løbet af foråret at invitere egnens unge bilister til at komme og få testet bilens kræfter på rullefeltet. Det er mere forsvarligt at gøre det her, end ude på landevejen.
Tistrup Autoservice har tidligere været Mazda underforhandler, men den kontrakt opsagde importøren for nogle år siden i forbindelse med en større ændring i forhandlernettet. Nu har værkstedet fået adgang til Mazdas elektroniske servicebog og kan dermed også servicere alle nye Mazda-modeller på lige fod med de autoriserede værksteder.
Fra ejer til lejer
Søren Boiskov købte værkstedet med den tilhørende Q8 Servicestation i 2005 af den tidligere ejer, som havde drevet det i 35 år, og som Søren Boiskov havde arbejdet hos i nogle år.
Da Q8 opsagde leveringsaftalen, solgte Søren Boiskov hele grunden med bygninger til OK, som havde planer om at etablere sig ved den lokale brugs.
Nu der så et OK-anlæg på grunden og en Tulip-kiosk, og Tistrup Autoservice har lejet de bygninger, hvor der er bilsalg og værksted. Virksomheden beskæftiger fire mand foruden Søren Boiskov. Før værkstedet i 2006 blev Bosch Car Service var det Autopartner-værksted.