23948sdkhjf

Lup skal frem for at glædes over finanslovsændring

Efter at den første glæde over, at Skatteministeriet ændrer på det forkætrede lovforslag om at sænke reparationsgrænsen, har lagt sig, og vi har haft lejlighed til at regne på tallene, sidder autobranchen tilbage med en mærkelig smag i munden, oplyser Håndværksrådet.
- Ændringen fra Skatteministeriet er så lille, at autobranchen er nødt til at finde luppen frem, hvis de skal kunne bruge den til noget i praksis. De 5120 kroner, som nu gives i fradrag for udskiftning af airbags, dækker ikke engang udgiften til én enkelt airbag. Det kan vi naturligvis ikke være tilfredse med, siger Mads Engberg, som er chefanalytiker og sekretær for Håndværksrådets Autoudvalg. Håndværksrådet er hovederhvervsorganisation for 20.000 små og mellemstore virksomheder, heraf cirka 2500 i autobranchen.

En airbag koster mellem 6000 og 10.000 kroner afhængigt af bilmærket. Derfor vil det foreslåede fradrag for airbags knapt nok dække udskiftningen af én airbag. I mange biler, vil alle seks airbags blive udløst uanset hvor mange personer, der er i bilen. Det bringer den samlede udgift til udskiftning af airbags op på mellem 36.000 og 60.000 kroner, og i det lys blegner fradraget på 5120 kroner.

Lille effekt på arbejdspladserne

Skatteministeriet forventer et fald i provenuet på grund af ændringerne på 10 millioner kroner, hvilket er mindre end ti procent af det forventede provenu. I praksis betyder de 5120 kroner, at reparationsgrænsen hæves med fem procent for en bil med en værdi på 100.000 kroner og med to procent for en bil med en værdi på 250.000. Dermed vil det særligt have betydning for de helt små biler og de lidt ældre biler.

- Antallet af arbejdspladser, som kan reddes ved det her er forholdsvis begrænset. Der er tale om så lille en ændring, som er smurt så tyndt ud, at det ikke vil have en stor betydning på de enkelte værksteder, siger Mads Engberg.

Bedre vilkår for motorcykler

For reparatører af motorcykler har forslaget om fradrag ingen betydning,

men til gengæld fastholdes motorcykler på den hidtidige reparationsgrænse på 75 procent.

- Vi er naturligvis godt tilfredse med, at det er lykkedes at få friholdt motorcyklerne. Reservedele til motorcykler udgør ofte en stor værdi i forhold til cyklens værdi, og derfor skal der mindre til, før en motorcykel er totalskadet. Det tager ændringsforslaget højde for, udtaler Mads Engberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093