Vejgrebstest er et overset fænomen
Der er mange faktorer, der skal i spil for at vurdere støddæmperes tilstand på bilen, men det kan udmærket lade sig gøre, siger Hans Møller.
- Det helt centrale er bilens vejgreb. Det er det, det handler om. En bil skal kunne styres sikkert med hjulene på jorden og samtidig skal dæmperne tillade en vis komfort uden, at bilen sejler, forklarer Hans Møller, Amager Møller.
Testbanen, som Amager Møller har haft længe, ser ikke ud af meget. Det er blot to skålformede plader lagt ned i gulvet foran et rullefelt. På disse to plader kan testudstyret så registrere vibrationerne og hvor hurtigt dæmperne kan få bilen i ro igen.
- Vi skal tage hensyn til, hvilken biltype, det drejer sig om, så det kan være vi skal belaste bagsæde eller smide en del sandsække i bagagerummet.
Inden turen ned i "skålene" er styretøjsvinkler blevet målt og lagt ind i systemet.
Varm eller kold
- Det er ikke ligegyldigt, hvornår man afprøver støddæmpere. Kolde dæmpere har ikke den store virkning, men så snart dæmpere har været i gang et kort stykke tid er den varm, og testen vil vise et retvisende billede, forklarer Hans Møller.
Der er ingen konkrete synsmæssige krav til dæmperne. De må ikke være synligt defekte.
- Siver hydraulikolien fra dem eller er gummikraverne defekte, siger det sig selv, at en synsmand vil kassere bilen. Ellers er det hans oplevelse på en kort køretur, som er afgørende for en vurdering.
Hans Møller fremhæver campingvognsfolket og entreprenører, der kører med tungt lastede trailere med eksempelvis rendegraver, som især skal være opmærksom på deres støddæmpere.
- Men det er de da også, ikke? spørger han.
De 75 kilogram, der ligger lodret på kuglen giver sjældent problemer, men vægten, der trækkes, kan være på over 800 kilo. Samtidig er bilen sikkert feriepakket, og der er læs på bagsædet.
Derved løftes forenden af bilen, og dæmpere skal så arbejde i en yderstilling i stedet for sit sædvanlige arbejdsområde.
Flere og flere biler fødes med automatisk justering, biler som BMW og Mercedes. Citroën er helt ude over det problem, men andre skal have "campingjusteret" dæmperne før ferieturen.
Prøvet overstørrelse
En vis overstørrelse dæmper kan betyde en forbedret komfort.
Hans Møller har selv haft en Mercedes, hvor han udskiftede de normale 24 millimeter støddæmpere til "taxa-dæmpere" på 36 millimeter, hvorefter den københavnske strandvej med kloakdæksler og asfaltlapningen ikke længere kunne mærkes i bilen.
- Det var en helt anden oplevelse. Bilen styrede sig selv, fortæller han.
Han fortæller også, at der ikke er den helt store trafik på vejgrebstesteren, men i forbindelse med service tilbydes testen.