Et elektrisk mc-dragsterrace
En pige på en elektrisk mc-dragster provokerede Glenn E. Nielsen til konstruktion af Silver Dwarf og Silver Giant I+II.
- Jeg fandt også en hjemmeside om NEDRA, der er en organisation som holder styr på verdensrekorder for elektriske køretøjer, fortæller han.
På det tidspunkt var det en australsk pige, der havde verdensrekorden i 24 volt motorcykel-klassen og når hun kunne køre en ottendedel mile på godt 13 sekunder, så mente Glenn E. Nielsen, at den rekord kunne han slå.
Det kunne han også med Silver Dwarf, men inden den rekord var registreret, havde en amerikaner været hurtigere end både Glenn og den australske pige.
- Så måtte jeg på den igen, siger han.
Det blev til Silver Giant I+II.
Fra en jernhandel
Der var tale om et projekt med et meget lille budget.
- Vi fik fat på hjul, forgaffel, bremser og andre dele fra gamle scootere, og den elektriske motor var startmotoren fra en ældre Mercedes.
De første batterier og mange andre dele blev fundet hos Bagsværd Jernhandel.
De første test med Silver Dwarf var et stykke fra målet med en tid mellem 14 og 15 sekunder, så der skulle lettes yderligere på vægten. Gennem Enersys/Danbat fik Glenn Nielsen lettere batterier
Silver Dwarf blev udstyret med en pneumatisk 2-trins gearboks, og den tidligere rytter Hans-Henrik Thomsen, kendt som fætter Hans, blev udskiftet med en 45 kilogram lettere model, Marcus, der var dansk juniormester i dragbike.
Så var tiden nede på 11.430 sekunder på en 1/8-mile med en hastighed på 87 km/t. Tiden blev sat på MECA Raceway i Malmø.
Det var stadigvæk ikke hurtigt nok, så nu har Glenn Nielsen bygget Silver Giant I og II.
På Scandinavian Custom Show i Bella Center 12. til 14. november er der en 100 kvadratmeter stor stand, hvor man kan se Silver Giant og mange andre el-køretøjer.