23948sdkhjf

Tysk olie på dansk fremmarch

Liqui Moly melder om stor vækst i Danmark, men kendskabet til motoroliemærket og additiverne kan forbedres.
Den tyske motorolie- og additivspecialist Liqui Moly har stærk vækst i Danmark.

- Og det til trods for at det samlede marked for motorolie har været faldende i årevis. I 2011 opnår vi en tocifret millionomsætning, siger Ingo Lindner, som er Liqui Molys eksportchef i Skandinavien.

- Det er en mangedobling af det, vi opnåede blot for få år siden. Det er kun fem år siden, Liqui Moly startede sit salg i Danmark, og virksomheden har i løbet af denne korte tid udviklet sig til en fast faktor på markedet. En af grundene har sikkert også været vores eksponering i medierne, for eksempel via Liqui Moly Team Engstler ved World Touring Car Championship og events, vi støtter i Danmark, tilføjer han.

- Vores succes er endnu mere bemærkelsesværdig, hvis man tager de vanskelige rammebetingelser i betragtning. Da antallet af køretøjer i Danmark ikke stiger, men olieforbruget derimod falder på grund af det tekniske fremskridt, og intervallerne for olieskift bliver længere, skrumper markedet for motorolie årligt med omkring fem procent. Alligevel har vi ikke blot været i stand til at tage markedsandele fra vores konkurrenter – vi har også kunnet øge afsætningen kraftigt i absolutte tal, udtaler Ingo Lindner og bemærker:

- Det skyldes tilfredse kunder på grund af topkvalitet "made in Germany".

Total-leverandør

Liqui Moly sælger motorolie til praktisk talt alle biler såvel som additiver, der hjælper med at løse problemer som dårlige værdier for udstødningsgas og højt benzinforbrug – eller endog næsten helt forhindrer dem, oplyser selskabet. Derudover har firmaet service-produkter som bremserens, en plejeserie til bilen samt klæbestoffer til udskiftning af ruder – og det tilsvarende værktøj.

- Vores brede produktspektrum gør indkøbet betydeligt nemmere for vores kunder, fordi de ikke behøver at kæmpe med et stort antal specialiserede producenter, men kan købe alt fra ét og samme firma, således at alle delene er afstemt efter hinanden, fastslår Ingo Lindner.

Tre sælgere i Danmark

Liqui Moly sælger udelukkende sine automotive produkter i Danmark via grossisten Auto-G.

Grundlaget for succesen er, at der ikke kun sælges produkter. Auto-G’s salgsmedarbejdere yder støtte til forhandlere og værksteder. Alligevel tillader Liqui Moly sig den luksus at have egne sælgere i Danmark – tre af slagsen. De besøger ikke blot kunderne, men gennemfører også kurser og står til rådighed for spørgsmål fra branchens professionelle. Desuden tilbyder de også værkstederne udvendig skiltning i Liqui Moly-look, oplyser Ingo Lindner.

En vaskemaskine til motoren

Med Jet Clean Tronic fra Liqui Moly får værkstederne mulighed for en attraktiv ekstrahandel, lover selskabet og peger på, at aflejringer i motoren er et udbredt problem.

- En professionel, kemisk rensning med Jet Clean Tronic går hurtigt og koster mindre end at udskifte enkeltdele. Når min bil er snavset, køber jeg jo heller ikke en ny, men vasker den. Det samme gælder, når motoren er snavset indvendigt. Denne bilvask hedder så Jet Clean Tronic, siger Ingo Lindner.

Det professionelle udstyr til værkstederne giver mulighed for en automatiseret gennemskylning af brændstof- og indsprøjtningssystemet med rensende additiver for at fjerne aflejringer og rester. Dette gøres ved i en håndevending at tilslutte Jet Clean Tronic til brændstofsystemet, hvorefter det ønskede renseprogram vælges. Der findes ganske vist også rensende additiver, som bare kommes i brændstoffet. Men en målrettet gennemskylning med ufortyndede additiver er langt grundigere.

Ingo Lindner peger på, at Danmarks mere saltholdige luft fremmer dannelsen af aflejringer.

Ét skab til alle olier

Med mange forskellige biler er der også behov for mange forskellige motorolier. Især mindre værksteder kan hurtigt møde deres begrænsninger. Varer i store beholdere binder meget kapital og kræver et tilsvarende stort lagerrum. Men små dunke er dyrere og besværligere at håndtere. Liqui Moly har med sit olieskab fundet en løsning på dette dilemma.

I metalskabet er der plads til tolv 20 liter-dunke eller otte 20 liter-dunke plus to 60 liter-tønder. Således kan man have mange olietyper på lager på en måde, der er pladsbesparende og overskuelig, og hvor olierne altid er inden for rækkevidde. Dunkene står ikke, men ligger, så der til enhver tid hurtigt kan aftappes olie, uden at det drypper. Skulle der alligevel en gang imellem løbe noget ved siden af, lander det i det galvaniserede opsamlingskar. I dørene er der indbygget rum, hvor man for eksempel kan opbevare olie-guider og ekstra etiketter. Olieskabet kan aflåses, så der ikke kan forsvinde olie.

Desuden findes der en "lillebror" til olieskabet, gearolieskabet, som fungerer efter samme princip og giver mulighed for en ren og sikker opbevaring af gearolier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101