23948sdkhjf

På besøg hos kollegaerne på Vestbredden

Hvordan kan man reparere fem år gamle biler, når ens udstyr er 15 år gammelt? Henrik Frederiksen og Ivan Lykke fra Dansk Autohjælp fik en oplevelse for livet, da de besøgte Vestbredden for at se palæstinensiske mekanikeres hverdag.
Bilen vil ikke starte. Den kørte ellers uden problemer lige før.

- Det er en rigtig gammel sag. Jeg tror, den er fra 1950’erne, siger Henrik Frederiksen, 47 år, der til dagligt arbejder som redder for Dansk Autohjælp i København.

Men i dag er ikke en normal dag for Henrik. Han er nemlig i Mellemøsten for første gang i sit liv og står lige nu og betragter en klassisk amerikansk Jeep, som er gået kold på en af indfaldsvejene til Vestbreddens hovedby Ramallah.

Sammen med kollegaen Ivan Lykke, 54 år, er Henrik Frederiksen blevet inviteret på en "dansk-palæstinensisk road-trip" af den nyåbnede organisation Det Danske Hus i Palæstina (DHIP).

I løbet af den sidste uge har de to danske mekanikere turneret Vestbredden sammen med to palæstinensiske kollegaer. De fire mekanikere har repareret taxaer i Jericho, besøgt værksteder i Jerusalem og Jenin, og tekniske skoler i Nablus og Hebron.

I dag er sidste dag på turen, og det lille hold har lavet et lille midlertidigt værksted på en af Ramallahs indfaldsveje. De forbipasserende palæstinensere bliver tilbudt et hurtigt eftersyn og får et par ord om deres bils motor.

Ingen af bilerne har alvorlige problemer, og grundlæggende er Henrik Frederiksen og Ivan Lykke overrasket over den palæstinensiske bilpark.

- Den har mere eller mindre samme alder som den danske bilpark. De fleste af bilerne kan faktisk ikke repareres uden en tester, fordi de er proppede med elektronik ligesom i Danmark, siger Ivan Lykke.

En snaps på tom tank

Den eneste bil, der ikke vil starte i dag, tilhører faktisk de to danskeres palæstinensiske kollega Salim. Hans gamle Jeep løb tør for benzin, og selv om den nu er fuld igen, vil den stadig ikke starte.

Salim åbner hjelmen, og Henrik Frederiksen og Ivan Lykke læner sig ind for at kigge nærmere på den 50 år gamle motor. Salim piller ved karburatoren, men lige meget hjælper det.

- Den er tom, siger Ivan Lykke og peger på benzinmåleren.

Han hælder lidt benzin op i benzindunkens låg og hælder det over karburatoren, mens Salim forsøger at starte motoren igen.

- Når den er løbet helt tør, skal den bare lige have en snaps direkte i karburatoren, siger han, mens Jeepens gamle motor spinder igen.

Rigtige mekanikere

Sasho Petrevski, leder af Dansk Autohjælp København, var ikke i tvivl, da Det Danske Hus i Palæstina ringede og spurgte, om han havde to medarbejdere, der var klar på en tur til Mellemøsten.

- Projektet giver mine mænd en oplevelse for livet, både personligt og fagligt. De får mulighed for at se, hvordan vores fag udføres i Palæstina - et sted hvor der fortsat er rigtige mekanikere og ikke den byt-til-nyt-kultur, som vi har herhjemme. På den måde bringer de et nyt perspektiv på arbejdet hjem til stationen i København, siger han.

Her på turens sidste dag er de to mekanikere heller ikke i tvivl: Det har været en kæmpe oplevelse at rejse rundt på Vestbredden.

- Det, der har overrasket mig allermest, er, at de mangler stort set alt det nye udstyr. De har de samme udfordringer, fordi bilparken ligner den danske, men de er 10-15 år bagud med udstyret, siger Ivan Lykke.

- Det rigtige udstyr er jo halvdelen af arbejdet, og jeg er meget imponeret over, hvordan palæstinenserne kan reparere fem år gamle biler i flygtningelejre uden ordentligt udstyr. Jeg begriber simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre, siger han.

- Bilerne er jo efterhånden proppet med så meget elektronik, at du ikke kan reparere noget uden en tester, siger Henrik Frederiksen.

- Den gamle mekaniker, der lytter til bilen og fornemmer, hvor fejlen ligger, han eksisterer jo nærmest ikke mere i Danmark. Vi adlyder jo bare de små lamper i bilen. Det er anderledes hernede. De har simpelthen ikke testere, så de må klare sig med de midler, de har.

Ambassadører for Danmark

Henrik Frederiksen og Ivan Lykkes tur er arrangeret af Det Danske Hus i Palæstina, som arbejder for dialog og samarbejde mellem danskere og palæstinensere.

- Faglig udveksling og konkret, jordnært samarbejde er en anden måde at tale Palæstina og Mellemøsten på, end den vi er vant til i Danmark, siger Nathalie Khankan, direktør for DHIP.

- Gennem Ivan og Henriks øjne får danskerne en anden Palæstina-reportage til morgenkaffen. Og den positive samarbejdshistorie vil også være vigtig den anden vej. Danmark og danskere bliver her formidlet som ligeværdige samarbejdspartnere til palæstinensere. Ikke udelukkende gennem et bistandsprisme.

Palæstinenserne har vist stor interesse for det danske projekt, og Henrik Frederiksen og Ivan Lykke har blandt andet været i palæstinensisk morgen-tv.

- Vi er blevet modtaget med åbne arme, og ikke én eneste gang har vi hørt et ondt ord om Danmark, siger Henrik Frederiksen.

Udover de faglige erfaringer har Henrik Frederiksen og Ivan Lykke også stor respekt for palæstinenserne med hjem i bagagen. - Mange af de palæstinensiske mekanikeres begrænsninger skyldes jo, at de bor i et åbent fængsel. Vi besøgte en teknisk skole i Jerusalem, hvor de havde lavet fine, nye lokaler til undervisning af mekanikere. Problemet var bare, at israelerne ikke ville give dem tilladelse, så lokalerne kunne ikke tages i brug, siger Henrik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095