Mangler nyere biler til redningsøvelser
Beredskabsstyrelsen appellerer til autobranchen om at støtte uddannelsen af reddere ved at stille udstyr og knowhow til rådighed.
- Vi har forespurgt hos flere store bilmærker, der ikke har været specielt imødekommende, dog afventer vi svar fra Volvo om at stille materiel til rådighed. De store forsikringsselskaber er ikke glade for at udlevere skadede nye biler af hensyn til eventuelle pårørende til tilskadekomne. Men vi har fin kontakt til autoophuggerne, som hjælper os med at levere skrotbiler ved vores kurser 6-8 gange årligt, vi kan klippe i. Men bilerne er ofte fra 1990erne og dermed ikke nye nok, siger beredskabsmester Henrik Paulsen fra Beredskabsstyrelsen Teknisk Skole i Tinglev.
På skolen gennemfører man blandt andet kurser for ledere og mellemledere, hvor deltagerne efterfølgende drager hjem og underviser deres kolleger ved det lokale beredskab.
Nøjes med foredrag
Hidtil har kurserne kun været inden for nye teknikker i brandslukning. Skolens lederkurser inden for frigørelse fra personbiler og større transportmidler såsom lastbiler og busser retter sig mere mod den taktiske indsats, altså hvordan man griber tingene an på et redningssted. Med Rescue Days får Beredskabsskolen nu mulighed for at vise lederne via foredrag, hvilke problemstillinger de vil møde i fremtiden, og hvilket udstyr der findes til redningsarbejdet. På kurset bliver deltagerne også præsenteret for taktikker og teknikker i, hvordan man gennemfører en hurtig udtagning af en "kritisk" patient. Men de nyere biler mangler fysisk.
Standard for markering
- Vi vil især gerne vise i detaljer, at det ikke er uden risiko at befri en fastklemt person i en hybridbil, der er udstyret med et stærkstrømskabel. En redder eller brandmand risikerer at komme alvorligt til skade, hvis kablet klippes over. Endvidere er nogle biler så avancerede, at man end ikke kan flytte et sæde frem eller tilbage, hvis hele bilen er strømførende, mens andre bilmodeller er så forstærkede i karrosseriet, at det er vanskeligt at frigøre en fastklemt bilist med de sædvanlige teknikker, siger Henrik Paulsen. Han ville især gerne, at autobranchen eventuelt kunne præsentere nogle fælles retningslinjer, måske en standard, for markering af stærkstrøm, hovedafbrydere og lignende.
- Alle aktører i autobranchen, der mener at kunne hjælpe os, og derved få credit den anden vej gennem offentligheden, er velkomne til at kontakte mig, siger Henrik Paulsen