En skrotpræmie har to sider
Brugtbilforhandlerne kalder Dansk Folkepartis forslag et råddent æg i hovedet på en trængt branche. Nybilforhandlerne afviser og forventer miljørigtig snebold-effekt.
Efter brugtbilforhandlerne i DBFUs opfattelse er forslaget ikke, som hævdet af forslagsstillerne, et "Kinderæg", der med et trylleslag formår at kunne tilgodese både miljøet, sikkerheden og statskassen.
- Vi ser snarere forslaget som et råddent æg, der nu er kastet op i luften og lander i hovedet på en branche, der i forvejen har haft det alt for svært og alt for længe, siger forretningsfører Jakob Tornvig, DBFU.
Organisationen deler således heller ikke D.A.F.s begejstring over forslaget med forventning om, at der for hver skrotpræmie på 15.000 kroner, der udbetales, kan forventes en indtægt til statskassen på 145.000 kroner for det efterfølgende køb af anden bil.
- Forudsætningen for at dette regnestykke går op er nemlig, at dem der kører rundt i en skrotningsmoden bil skulle have råd til en spritny bil til en pris af op mod 250.000 kroner. Det har de, efter vores opfattelse, ikke, for så havde de skiftet den gamle bil ud for længst, siger Jakob Tornvig og fortsætter:
- I bedste fald vil nogle af dem formå at kunne indkøbe en ny bil i prisklassen 85.000-100.000 kroner, vel at mærke hvis de får 15.000 i skrotningspræmie for den gamle. Men så ser regnestykket for statskassen altså også helt anderledes ud, idet provenuet dermed, i bedste fald, vil falde til mellem 5000 og 10.000 kroner.
DBFU anser det for at være en gåde, hvis der kan etableres politisk enighed om et forslag, der, som det i den udlagte form, kun tilgodeser den del af branchen, som handler med nye biler.
Forslag skaber stilstand
Uanset hvordan det konkrete lovforslag kommer til at se ud, hvis det det overhovedet bliver til noget, så mener DBFU, at skaden allerede sket, fordi alene udspillet er bragt til torvs i overskriftsform for de rigtig mange potentielle bilkøbere, der netop nu går med aktuelle overvejelser om at skifte den gamle bil ud med en nyere.
- Medmindre bilen slet ikke kan køre længere, vil rigtig mange af disse bilkøbere formentlig afvente og se, hvad det endelige resultat af finanslovsforhandlingerne bliver, før de kaster sig ud i en bilhandel. Det betyder for alle bilforhandlere, uanset om de handler med nye eller brugte biler, at de nu kan imødese en ventetid, der desværre godt kan gå hen og blive både lang og smertefuld, siger Jakob Tornvig.
Kræver nuancering
Dansk BilForhandler Unions vil følge, hvad organisationen kalder et helt uigennemtænkt politisk udspil, i den videre politiske behandling og gøre sine synspunkter mest mulig gældende, såvel selvstændigt som sammen med de brancheforeninger, der mener det samme som DBFU.
- Vores synspunkter omfatter naturligvis krav om en langt mere nuanceret, afbalanceret og langsigtet ændring af registreringsafgifterne. Og i det omfang en eventuel skrotningspræmie skal være en del heraf, skal den naturligvis gælde for alle dem, der ønsker en mere sikker og miljøvenlig bil også selvom den er brugt, siger Jakob Tornvig.
DAF: God sneboldeffekt
Som argument mod blandt andet brugtbilforhandlernes afvisning af forslaget anfører Danmarks Automobilforhandler Forenings nytiltrådte direktør Jens Brendstrup, at erfaringen er, at hvis nogle få bilejere sætter gang i salget af personbiler, så har det den sneboldeffekt, at mange andre følger efter. Samtidig har nybilsalget af biler en positiv afsmitningseffekt på det øvrige privatforbrug, både i autobranchen i form af reparationer og serviceeftersyn og i andre brancher i Danmark.
D.A.F. hævder også, at det ikke er rigtigt, at en skrotpræmie kun har effekt det år eller i den periode, den fungerer. Den mere gennemgribende evaluering af skrotpræmien fra 1994 viser, at det høje antal skrotninger dengang holdt sig i fem år. Nybilsalget har indtil nu, til og med 2009, ikke været lavere end i 1993 før skrotpræmien.
Men en skrotpræmie vil også gavne miljøet. De gamle personbiler udleder i gennemsnit 240 gram CO2 per kørt kilometer. En nyere udleder kun det halve, og beregninger viser, at der spares adskillige millioner tons CO2 ved en fornyelse af den danske bilpark, der slår de fleste andre i Europa med hensyn til at have den højeste alder, anfører D.A.F.