23948sdkhjf

Dansk anti-søvn pilot ud til verden

Anti Sleep Pilot informerer om bilistens træthedsniveau, og om hvornår det er tid til en pause, så træthedsrelaterede ulykker kan undgås.
I 2006 faldt grundlægger og direktør Troels M. Palshof, ASP Technology ApS, i søvn bag rattet. Oplevelsen satte gang i tankerne om at udvikle et produkt, der kan reducere risikoen for køretræthedsulykker, og søvnforskere var de første, der blev involveret. Mere end 125 fagfolk har de sidste fire år været med til at udvikle, designe og teste produktet, og til dato er der investeret et tocifret millionbeløb i ASF, Anti Sleep Pilot, som alarmerer de søvnige bilister.

Nyheden blev lanceret på et pressemøde i Dansk Design Center midt i København i tirsdags den 2. november.

Træthed bag rattet er skyld i cirka 20 procent af alle trafikulykker. Men kun de færreste danskere ved, at det kan være lige så uansvarligt og farligt at køre bil, når man er træt, som når man har drukket alkohol.

De fleste bilister har prøvet at køre bil, mens de egentlig var for trætte til det. Lange arbejdstider, for lidt søvn, for lidt at spise og stress kan medføre køretræthed og dermed resultere i ulykker. Faktisk forårsager træthed lige så mange uheld og ulykker i trafikken som spirituskørsel. Køretræthed er nemlig skyld i cirka 20 procent af alle trafikulykker herhjemme og i udlandet. Dermed er køretræthed én af de største enkeltstående risikofaktorer på vejene, fastslår Troels Palshof.

Mens alkoholpåvirkning for længst er erkendt som no go i trafikken blandt en overvejende del af befolkningen, er der ikke den samme opmærksom på køretræthed.

- Køretræthed er et stort og voksende problem, som får forbavsende lille opmærksomhed, siger søvnekspert og overlæge ved Århus Kommunehospital, Ole Nørregaard, som deltog på pressemødet.

Hold en pause

På baggrund af nogle oplysninger om køn, alder, vægt og arbejdstimer med mere lærer Anti Sleep Pilot bilisten at kende. Dermed kan systemet informere om bilistens træthedsniveau, og om hvornår det er tid til en pause, så træthedsrelaterede ulykker kan undgås.

Det er danske søvnforskere, ingeniører og interaktionsdesignere, der har været med til at udvikle Anti Sleep Pilot.

- Det har været helt afgørende for os at lave et produkt, der lever op til de højeste standarder, og som er nemt at bruge. Det vigtigste man kan gøre for at undgå køretræthed er, at sørge for at holde en pause. Derfor har vi lavet et produkt, der har som vigtigste funktion at informere og alarmere bilisten i god tid, så ulykker undgås, forklarer 32-årige Troels Palshof.

Anti Sleep Pilot har fra den 25. oktober været tilgængelig hos alle landets 64 Fona butikker samt på www.antisleeppilot.com. Der er derimod ikke umiddelbart planer om en afsætning via autobranchen. Salgsmålet i resten af 2010 er 5000 enheder, men der er allerede stor interesse fra Tyskland, Sverige og Brasilien.

ASP laver tillige et større fremstød på B-to-B området i relation til firmaers erhvervskørsel.

Det er svensk-ejede Prevas, som står for elektronikken i ASP. Produktionen sker i Taiwan.

Aktiv sikkerhed

Troels Palshof klassificerer ASP som aktiv bilsikkerhed til eftermontering i modsætning til passiv sikkerhed som indbygget løsning, som eksempelvis BMW, Lexus, Volvo og Mercedes opererer.

Troels Palshof betegner ASP som "søvnens alkometer" eller bilistens træthedsspejl, som bygger på en individualisering baseret på bilistens statusprofil.

I systemets patenterede algoritme indgår samlet 26 input-parametre, opdelt i tre kategorier: Den enkelte bilists risikoprofil, den aktuelle køresituation samt køredata.

ASP fungerer på et almindeligt AAA batteri og har en levetid på mindst 25 dage i fuld drift.

Med i bestyrelsen for ASP Technology sidder i øvrigt Anders Bruun fra Interdan.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078