Bilforhandlere begynder igen at tjene penge
2009 var et skidt år for bilbranchen, men nye regnskaber fra bilforhandlere viser, at det så småt begynder at gå den rigtige vej.
Den store Ford-, Volvo- og Renault-forhandler Bilia, med otte filialer i Storkøbenhavn, har vendt et underskud i 2009 på 38 millioner kroner til et overskud i første halvår i år på fire millioner kroner. Halvårets omsætning var stort set uændret på 350 millioner kroner.
Den store Citroën-, Suzuki- og Mazda-forhandler Mogens Elmer A/S på Amager har lige offentliggjort sit årsregnskab, der sluttede med udgangen af april i år. Det viser en stigning i nettoomsætningen på 10 millioner kroner til 157 millioner kroner og et overskud før skat på 2,5 millioner kroner mod et beskedent overskud på en halv million året før.
Bilia, der er filial af en nordisk koncern, tilskriver det positive regnskab væsentligt bedre markedsforhold i Danmark.
Hos Mogens Elmer A/S er overskuddet især et resultat af rationaliseringer og driftsforbedringer.
- Vi kan ikke gøre så meget ved konjunkturerne. Derfor har vi gjort alt for at forbedre driften på de indre linjer, så vi er klar, når de gode tider kommer, siger Mogens Elmers indehaver og direktør, Bente Nørreskov Nielsen, ifølge ErhvervsBladet.
Blandt andet er hele virksomheden samlet under et tag i et nyt bilhus, hvilket har gjort det lettere at styre virksomheden.
Minus til Hessel og Engstrøm
Store omkostninger har dog også sat sig spor i mange regnskaber blandt andet regnskabet fra Danmarks største automobilforhandler, Ejner Hessel, med 16 afdelinger, der sælger Mercedes og Renault samt lastvogne og varebiler.
Ejner Hessel kom således ud af 2009 ud med et minus på hele 36 millioner kroner. Omsætningen faldt fra toppunktet på to milliarder kroner i 2007 til 1.534 millioner kroner i fjor.
En anden større bil- - og bådforhandler, Svend Engstrøm, der sælger Fiat, havde i det sidste offentgjorte regnskab et minus på syv millioner kroner, oplyser avisen.