Kina er redningen for bilindustrien
Mens nybilsalget halter en smule i Europa, er der stadig stigning i salget i Sydamerika, lidt i USA, og imponerende salg i Kina.
Kina overhaler nemlig det tyske hjemmemarked i år, mener analysefirmaet Car Institut på Universitetet i Duisburg-Essen. Den kendte analysator Ferdinand Dudenhoffer mener, at også tyske biler til det tyske marked om 10 år bliver produceret i Kina.
Alle de tyske bilproducenter kommer ud med rekordtal i Kina i år. Audi kunne forleden fejre bil nummer en million siden starten i 1988 omkring samarbejde med First Automobile Works, FAW. Audi planlægger et par fabrikker i Kina mere i de kommende år for at holde trit med udviklingen. VW sætter også salgsrekord og vil øge salget markant. Det samme vil General Motors og Ford.
Aftaler om elbiler
Mercedes har solgt 101.350 biler i årets første ni måneder, et plus på 129 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Mercedes forventer at sælge 120.000 i år. Om tre år skal det være 300.000, ifølge topchef Dieter Zetsche. 30 procent af bilerne er lokalt fremstillet i år. I 2015 er det 70 procent, mener Zetsche, der samtidig har indgået en ny aftale med BYD omkring specifikationer på fremtidens el-biler, som BYD er specialister i. Også BMW har fart på i Kina.
Fransk kinesisk limousine
Indiske Tata har samtaler med kinesiske producenter om et muligt samarbejde omkring Tatas nyligt erhvervede mærke Jaguar. PSA Gruppen med Citroën og Peugeot planlægger salg af den kommende nye store limousine, der er vist som Metropolis koncept i år. Den får sikkert modelbetegnelsen DS9. Produktionen sker i samarbejde med partneren Changan Automobile Group. DS9 får samme platform som Citroën C6. Salget af Citroën biler er steget med 44 procent i år i Kina til 157.000 biler. Den nye store Citroën er 5,3 meter lang, to meter bred, og kun 1,4 meter høj. Den bliver udstyret med en 2,0 liters V6 benzin-motor, der yder 460 hk gennem syvtrins transmission med dobbeltkobling. Planen er en produktion på 200.000 enheder årligt.