Michel Nykjær igen uheldig - denne gang i Japan
Regnen styrtede ned, men det er Michel Nykjær mester i. Han førte straks fra start og trak fra den regerende verdensmester i samme type bil, Gabriele Tarquini, og satte to gange hurtigste tid. Men halvvejs under de 16 omgange bremsede han for sent i en kurve og røg ud i gruset. Det samme gentog sig et par omgange efter. Nykjærs tilsyneladende første sejr i WTCC forsvandt dermed i regnen efter en safety car periode, hvor det så ud til, at bilen stod dårligere fast på den regnvåde bane.
Michel Nykjær sluttede på en 7. plads, igen som bedste nybegynder og bedste Seat kører. Han havde fortjent den øverste plads på podiet, men sådan er race - også.
Nykjær er tidligere udgået fra en lignende førerposition, da det ene dæk punkterede. Det er den slags, alle kan komme ud for.
Kristian Poulsen, BMW, blev nummer 17 og 12 i de to afdelinger.
Volvo var med for første gang med den lille C30, med Robert Dahlgren bag rattet. I første afdeling blev han sat tilbage på grund af motorskift, men kæmpede sig op på en 10. plads, og i anden afdeling kom han i mål foran Michel Nykjær som nummer seks. Flot klaret i det første løb blandt verdenseliten i en ny bil uden de store erfaringer ud over løb i Sverige og Danmark. Hvordan det videre går er svært at sige, da alle biler næste år skal have nye 1,6 liters turbomotorer efter det nye reglement.
Protest over gearkasse
Chevrolet nedlagde protest mod BMW fabriksstøttede kørere, som er begyndt at bruge en Xtrac sekstrins sekventiel gearkasse. Det mener Chevrolet er ulovligt.
BMW har hidtil benyttet en almindelig femtrins manuel transmission. Sagen er sikkert behandlet og afgjort før finalen i Macau.
De to afdelinger på Okayama-bane blev vundet af Robert Huff, Chevrolet Cruze, foran Andy Priaulx, BMW 320, og Yvan Muller, Chevrolet Cruze. Næste afdeling blev vundet af A. Farfus foran Colin Turkington, begge i BMW 320, og med Yvan Muller igen på tredjepladsen i Chevrolet Cruze.
Serien føres af Yvan Muller med 295 point foran Andy Priaulx, 258 point, og Gabriele Tarquini, Seat Leon, med 242 point. Tarquin var uheldig i begge afdelinger. Der er kun 50 point at kæmpe om i de sidste to resterende afdelinger i Macau den 21. november. Yvan Muller og Priaulx, fra Frankrig og England, har de største chancer for at vinde VM 2010. Tarquini, Italien, har dog en teoretisk mulighed for at genvinde mesterskabet, som han vandt sidste år, men det forudsætter, at en af de to førende udgår. Han er 48 år, tidligere Formel 1 kører, og blev sidste år den ældste vinder nogensinde af et VM i FIA-regi. Da den femdobbelte verdensmester i Formel 1, Juan-Manuel Fangio, vandt det sidste VM i 1957, var han 46 år.
Gabriele Tarquini er også tidligere engelsk mester i standardvogne, og vinder af Europamesterskabet i 2003, begge gange i Alfa Romeo.