Fyraften med el-biler
Interessen for fremtidens biler er stor blandt mekanikere. 150 fandt vej til gullasch og el-biler.
Sammen med Dansk Metal, Region Hovedstadens Autoudvalg havde skolen skruet et interessant program sammen, hvor der både var præsentation af en 5,5 tons eldreven lastbil fra Bay Christiansen, et par Renaulter og to Citroën C1ere, som var ombygget til el hos Ketner, en mini-Hummer, testudstyr fra Bosch, Better Place ladestander-koncept og hvad der vakte stor moro og faglig beundring, et par cykler med el-forstærket drift.
Desuden holdt faglærer på TEC, Jens Lysgaard, et par af sine veloplagte foredrag, denne gang om sikkerheden ved det kommende el-arbejde. Han lagde ikke skjul på, at reparation og service af el-biler var opgaver, der krævede størst mulig forsigtighed og omhyggelighed.
- Hav det rigtige værktøj og brug det til gengæld kun til el-opgaverne, sagde han.
- Man skal også tænke på, hvad man utilsigtet kan komme til, selv om man ikke direkte er på el-opgave. Arbejder man over et batteri skal det, naturligvis, dækkes af en gummimåtte.
Og så fremmanede han, hvordan det ville se ud, hvis der blev tabt en fastnøgle ned på poler på batteriet.
Hvem får opgaven
Det var et andet af aftenens diskussionsemner, mand og fagmand imellem, at det arbejde og den service, der vil komme med elbilerne, helt naturligt skal være mekaniker-arbejde og ikke, hvad der kunne tænkes, en elektriker-opgave. At der bliver et undervisningsbehov og en efteruddannelse, var alle indstillet på ellers burde de være blevet det efter Jens Lysgaards foredrag.
Blandt de 150 deltagere var der ingen tvivl om, at el-biler kommer i et eller andet omfang, men at det nok trak længere ud end de spåede to til fem år. Det skortede heller ikke på at se vanskelighederne med opladninger, skift af batteri, hastighed, batterikapacitet om vinteren, hvor der også gerne skulle være et par kalorier til opvarmning af kabinen.
Det var overladt til publikum selv at spørge hos repræsentanterne fra firmaerne. De fortalte gerne, når de først var kommet i gang, men man kunne savne workshop-lignende indlæg om de enkelte køretøjer. Der var en vis tilbageholdenhed at spore, hvorimod deltagerne lyttede ivrigt, når andre havde sat repræsentanterne i gang.
Derimod var der ingen tilbageholdenhed, når det drejede sig om afprøvning af el-cykler. Cyklerne var ikke 100 procent el-drevne, men var man først lige kommet i gang ved traditionelt tråd blev kraft overført til forhjulet, som var med til at bringe hastigheden (overraskende for mange) markant i vejret. Bremser, fælg og eger var dimensionerede i overstørrelse.
Det var en rigtig mandeaften, og TEC's økonoma var nervøs for, om der var kartoffelmos og gullasch nok til de store drenge det gik.