Partikelfiltre sikrer små lastbiler adgang til miljøzoner
Danske Emicon-Systems A/S har netop lanceret et partikelfilter, der fungerer uden brug af additiver ved selv meget lave udstødningstemperaturer.
- Udfordringen har været at finde en løsning, der er driftsikker på små lastbiler med meget lave temperaturer i udstødningen samtidig med, at udgiften til filtret står mål med bilernes anskaffelsespris. Det har ikke været nemt, men det er lykkedes rigtig godt, fortæller salgschef hos Emicon-Systems Henrik Dahl og tilføjer, at virksomheden allerede har indgået leveringsaftaler med flere store forhandlere af Iveco og Mercedes i Danmark.
Miljømærke i forruden
Det nye partikelfilter, der har fået navnet "EmiVan", og som prismæssigt ligger 25-40 procent under andre kendte løsninger, er udviklet i samarbejde med virksomheden Den Unge Gartner A/S i Lynge.
Gennem en periode på mere end tre måneder har virksomheden således testkørt filtret, der er monteret på en Iveco Daily 65C17, og ifølge serviceleder Klaus Pedersen er det forløbet helt uden problemer. Filtret sidder derfor også stadig på lastbilen, der nu lever op til EURO4-kravene og dermed sikrer Den Unge Gartner adgang til landets store byer, når de nye regler for kørsel i miljøzoner træder i kræft 1. juli.
- Vi kan ikke mærke nogen forskel på bilen. Den kører, som den altid har kørt, så det kan vi kun være tilfredse med. Den store forskel er, at bilen nu lever op til de nye miljøkrav. Den er synet og godkendt, og vi har fået et miljømærke i forruden, så vi må køre inde i blandt andet København, hvor vi har mange kunder, og det har virkelig stor betydning for os, siger Klaus Pedersen.
Danske Emicon-Systems A/S her mere end 15 års erfaring med at udvikle og producere partikelfiltre til alle former for dieselmotorer. Udover EmiVan omfatter produktsortimentet også en filterløsning til busser og lastbiler generelt, samt løsninger designet specifikt til lastbiler fra Mercedes, Scania og Volvo.
Ny opbygning af filteret
EmiVan er et lukket partikelfilter med en anderledes formgivning, et nyudviklet coatet filter, en kraftig katalysator og en ny dimensionering mellem filter og katalysator. Det nye design og den nye opbygning af filteret overflødiggør brugen af additiver i forbindelse med regenerering (afbrænding af sodpartiklerne i filtret).
I de tilfælde eller perioder, hvor udstødningstemperaturen på køretøjet er ekstremt lav, kan der tilsættes additiv til partikelfilteret.
Filtret minimerer ikke kun udledningen af sodpartikler men også giftige gasarter som CO, HC, NO, NO2 og NOX.
Spansk interesse for dansk miljøteknologi
For nylig deltog Emicon-Systems i Spaniens største miljø- og energimesse Genera 2010. Det spanske marked rummer et stort potentiale for partikelfiltre, for i dag benytter busser og lastbiler i Spanien stort set ikke partikelfiltre, men der er ny lovgivning på vej.
- Vi har allerede aftalt møder med flere interesserede parter i Spanien, og vi har kontakt til virksomheder i Sydamerika, der efterlyser mere information om vores teknologi og vores filterløsninger. Vi betragter det som om, døren til et nyt eksportmarked er blevet åbnet, siger Henrik Dahl, salgschef hos Emicon-Systems.