23948sdkhjf

Tjek bilen før ferierejsen

Når man kører på ferie er der flere ting som bilisten skal holde et vågent øje med.
På ferien skal ilen skal være tip-top. Husk på, at der ofte er mere læs på bilen, og de lange stræk kan godt tage pusten fra enhver bil, der ikke er vedligeholdt korrekt. Det må værkstederne fortælle bilisterne, men der er flere ting bilisten selv kan undersøge. Nokia oplyser blandt andet, at dæk skal undersøges for det korrekte dæktryk. Det er specielt vigtig op til de lange rejser på ferieturene. Forkert dæktryk koster dyrt i form større rullemodstand og øget brændstofforbrug, men også usikkerkørsel i farlige situationer. Det samme gælder hvis blot én af de firestøddæmpere er nedslidt. 0,4 bar for lidt tryk i dækkene, kan koste ekstra 2 til 3 procent mere i brændstof, med 30 procent større slidtage. Er rullemodstanden 40 procent mere end foreskrevet, på grund af forkert dæktryk, koster det op til 6 procent ekstra brændstof. Husk altid, at undersøge dæktrykket med kolde dæk. De nye energi udviklede dæk, med mindre rullemodstand, kan spare op til en halv liter brændstof per 100 kilometer, oplyser Nokia. Det samme gælder med de andre mærkers eco-dæk. ADAC har netop oplyst, at 7 procent af alle uheld i 2008 på de tyske veje, skyldes dækkene, med 1.184 alvorlige uheld med personskader.

Viskerne

Samtidig oplyser Bosch, at viskerne på bilerne, både for og bag, ikke rigtigt interesserer bilisterne. Mange udskifter dem først, når de ikke længere kan se ud af forruden. De skal undersøges mindst to gange årligt. Kører man meget, er det klogt og udskifte dem én gang årligt, oplyser Bosch, og glem ikke viskeren på bagruden, som mange nye hatchback biler er udstyret med. Også her foreligger der en rapport, som er udarbejdet af ZDK, Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, der konkluderer, at mange bilister kører rundt med slidte viskere. Foran er det vigtigt, at de ikke trækker striber efter sig, men fjerner vandet perfekt. Det lyder som en selvfølge, men er det åbenbart ikke hos vore naboer mod syd. Hvordan står det til her i landet? Dertil kommer endnu en rapport, som ADAC også står fadder til op til ferietiden.

Frygter uheld i udlandet

Konklusionen i den seneste undersøgelse er den, at hver anden bilist, der kører på ferie, frygter et uheld i udlandet. De fleste uheld for tyske bilister, blev sidste år oplevet i Italien, med 14 procent, som jo er et herligt ferieland, fulgt af Holland, Frankrig, Polen, Østrig, Belgien og Spanien. Husk det "grønne kort", der gælder som bevis på, at bilen er forsikret, selv om de tyske myndigheder oplyser, at det ikke længere er et krav i EU, men meget vigtigt i lande, som Albanien, Bosnien-Herzegovina, Iran, Israel, Marokko, Makedonien, Moldavien, Montenegro, Rusland, Serbien, Tyrkiet, Tunis, Ukraine og Hviderusland, men tilbage til bilen, og ikke mindst føreren. Skal man på en længere tur, er det klogt at få et eftersyn. Værkstedet kan sikkert sagtens overtale bilisten til at få det vigtigste undersøgt, som hjul, bremser, køleren, slanger og al det andet, som er vitalt for en sikker ferie, og så er der føreren. Kør forudseende, og aldrig mere end højest to-tredjedele af motorens omdrejninger. Det koster dyrt i brændstof. Slip speederen, når der er kø forude, eller før et blinklys, og lad bilen rulle, men undgå at genere den øvrige trafik. Brændstoffet er dyrt. Jeg har personligt altid forsøgt, at køre længere og længere per optankning på ferieturene, som en sport, og man kommer jo ligeså hurtigt frem.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063