23948sdkhjf

Horex genopstår

Det tyske motorcykelmærke Horex, der har ligget stille siden 1960, er genopstået.
Forleden blev den nye motorcykel VR1200 præsenteret i München. Det er en spændende motorcykel, selvom den måske ser ret konventionel ud på de første billeder, men de få tyske motorcykeljournalister, der allerede har prøvet nyheden, har rosende ord til overs.

Motoren er seks-cylindret, VR6 med den lille vinkel på 15 grader. De seks cylindre er forskudt for hinanden. Cylindervolumen er 1.218 ccm med tre ventiler per cylindre, 18V. Motoren yder fra 175 til cirka 200 hk ved 8.500 o/min.med et maksimalt drejningsmoment på mere end 150 Newtonmeter og med et tydeligt dansk islæt i form af Rotrex kompressor og tre-dobbelt overliggende knastaksel, TOHC.

Motoren er patenteret af idémanden bag projektet, diplom-ingeniør Clemns Neese. Han har arbejdet i IT branchen og de senere år udviklet den nye Horex. Koblingen er hydraulisk, multi-disc, og transmissionen sekstrins. Rammen er aluminium og hjulene det samme. ABS er standard. Tophastigheden opgives til 250 kilometer, som er elektronisk stoppet. Den vejer cirka 239 kilogram.

Det nye selskab er lokaliseret i Garching, ved München, og nyudviklingen kommer på markedet i slutningen af 2011. Først i Tyskland, Østrig og Schweiz derefter i Japan og USA, samt de øvrige lande i Europa, men det har lange udsigter. Markedsføringen sker i premium-segmentet. Clemens Neese blev ved lanceringen forleden spurgt, om verden har brug for endnu et motorcykelmærke i en tid hvor salget under hele finanskrisen, har været vigende, og fortsat er det i Tyskland. Clemens Neese svarede, at det nok er korrekt. Der er altid kunder, som ønsker den nyeste i teknologi, var hans svar, og angående kapacitet - det må tiden vise. Horex dateres helt tilbage til 1923, hvor selskabet blev grundlagt i Bad Homburg. Motorcyklerne havde et godt omdømme, og man lancerede fine maskiner frem til 1960, hvor Daimler-Benz overtog selskabet. Samtidig ophørte udviklingen, som altså nu genopstår under nye ejere og entusiaster bag selskabet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062