Man kan ikke spare sig ud af krisen
Selv om bilbranchen i det sidste års tid har været i krise, har GBAbiler i Greve alligevel haft fremgang. Her er holdningen, at man ikke kan spare sig ud af krisen, man er nødt til at satse.
- Det er vigtigt at coache medarbejderne i stedet for at slå dem oven i hovedet. Man skal skabe nogle gode rammer for medarbejderne. Det giver en langt bedre stemning, og det smitter af på kunderne, uddyber han.
Dialog er vejen frem
Claus Johansen holder blandt andet månedsmøder med mekanikerne, så alle problemer, som måtte opstå, kan tages i opløbet. Han mener, at dialog og tillid giver en god stemning, som kunderne kan mærke.
- Mekanikerne kommer ind et kvarters tid, og vi får en snak om, hvordan det går. Det gør, at vi har bedre betingelser for at arbejde sammen. Og sjovt nok har det bevirket, at såkaldte dumme-fejl har vi ikke nogen af mere. Folk bliver jo ikke dygtigere, fordi der kommer en ny ledelse, så det viser, at det er måden, vi griber det an på, som har en effekt, siger Claus Johansen og tilføjer, at det som chef gælder om at træde lidt i baggrunden.
- Medarbejderne skal selv have lov til at komme frem med deres ideer. Det, tror jeg på, giver et større engagement.
I øvrigt investerer GBAbiler bevidst i medarbejderne på den måde, at virksomheden ikke som så mange andre har fyret medarbejdere under krisen.
- Hvis vi havde gjort som så mange andre, havde vi nok sagt farvel til cirka tre mand. Men så havde vi haft problemet, når de gode tider vender tilbage. Vi har helt bevidst sagt, at vi vil godt holde på folk, så vi er klar, når det går op. Det betyder for vores kunder, at vores ventetider på værkstedet ikke er lange. Det betyder især meget for erhvervskunderne, som ikke kan vente, forklarer Claus Johansen.
Kvalitetsstyring af salget
GBAbiler bruger et kvalitetsstyringsværktøj for at styrke salgsarbejdet. Det har navnet Sales Improvement System og er en statusoversigt for hver enkelt sælger.
Salget er delt op i 12 processer lige fra den første kontakt med kunden over en analyse af, hvad kunden har behov for til det endelige salg.
- Hver mandag mødes jeg med de enkelte sælgere. Så går vi ugen igennem for at se, hvad der har været af kunder, og hvor der skal sættes ind i den kommende uge. Vi går ind og ser, hvor mange kunder, vi har lavet en behovsanalyse på, hvor mange der har prøvekørt en bil, og hvor mange der har fået et tilbud. Måske har mange fået lagt en behovsanalyse, men har ikke været ude at prøvekøre, så er det der, vi skal sætte ind, forklarer Claus Johansen.
Det hjælper sælgerne med at holde struktur og giver en retning for salgsarbejdet, uddyber Claus Johansen.
Udbygning af værkstedet
I år har GBAbiler haft fremgang på alle fronter, og næste skridt for bilforhandleren bliver derfor en udbygning af de nuværende faciliteter.
- Vi overtog virksomheden i november 2008 og har bygget lokalerne om. Vi har haft en indretningsarkitekt herude, som har indrettet lokalerne, så her er blevet lyst og lækkert overalt. Vi har også fået åbnet op, så man kan gå direkte ind i salgsafdelingen, værkstedet eller reservedelsafdelingen, fortæller Claus Johansen.
Næste skridt bliver en udbygning. GBAbiler har nemlig 2000 ekstra kvadratmeter, som skal bruges til at udvide værkstedsfaciliteterne.
- Vi skal blandt andet have styrket vores klargøring, som lige nu har meget lidt plads, og værkstedet skal udvides. Vi skal også have etableret en ekstra bilvask, som kan tage store busser, siger Claus Johansen.
Første etape har været at få virksomheden shinet op, næste etape bliver en udbygning, som Claus Johansen forventer, går i gang inden for det næste halve år.