Krads filter-snak
MAN KAN DISKUTERE fordele og ulemper ved åbne kontra lukkede dieselfilter-systemer. Men man kan ikke diskutere, om filtre virker eller ej, hvis eksperter og myndigheder på området har målt og godkendt de enkelte filtre. Så må vi tage disse godkendelser for gode varer, med mindre der kan lægges fakta på bordet, der viser, at godkendelserne ikke er det papir værd, de er skrevet på. Det er på sin plads, at den indignerede importør kræver af synskæden, at den fremlægger dokumentation for målingsmetoder og resultater frem for de løse fornemmelser, som det i øvrigt strammede DR-indslag indeholdt.
AT DER KUN er solgt 350 åbne filtre er ikke en indikation af, at filtrene ikke virker. Det er snarere et udtryk for den politiske beslutningsproces hvad angår manglende tilskud eller ej, strafgebyr uden filter med mere. Under alle omstændigheder er det ærgerligt både for salgs- og monteringsdelen i autobranchen, at der ikke er solgt flere af de op mod 300.000 potentielle filtre. Men så sandelig også for os og resten af befolkningen som helhed, der kunne være blevet befriet for op til 70 procent af dieselbilernes partikeludledninger. Det må vi så leve med, indtil disse forurenende biler bliver trætte af dage og erstattes af nye med fabriksmonterede filterløsninger. Som bilfabrikkerne selvfølgelig kan dokumentere effekten af, så de ikke også ender som løst indslag i DR-nyhederne.