23948sdkhjf

Krads filter-snak

DET HØRER MED til at blive voksen, at man lærer at veje sine ord. Vi ved, at man fra børn og fulde folk skal høre sandheden. Men det forventer man så sandelig også, når der kommer meldinger fra velvoksne virksomheder, der sender professionelle budskaber ud i branchen og almenheden. Især da sådanne udmeldinger kan få stor betydning og konsekvens for andre virksomheder. Forleden bragte TV-Avisen på DR et indslag, hvor landets største synskæde meldte ud, at de indtil videre cirka 350 monterede åbne filtre nærmest ingen effekt har. Det har øjeblikkeligt fået importøren af disse filtre til at kræve dokumentation for påstandene, som han ikke kan få. Tilsyneladende kan han heller ikke få et dementi fra DR, så nu er der kun Pressenævnet tilbage at sætte sin lid til, hvor importøren givetvis – og forhåbentlig – vil få medhold.

MAN KAN DISKUTERE fordele og ulemper ved åbne kontra lukkede dieselfilter-systemer. Men man kan ikke diskutere, om filtre virker eller ej, hvis eksperter og myndigheder på området har målt og godkendt de enkelte filtre. Så må vi tage disse godkendelser for gode varer, med mindre der kan lægges fakta på bordet, der viser, at godkendelserne ikke er det papir værd, de er skrevet på. Det er på sin plads, at den indignerede importør kræver af synskæden, at den fremlægger dokumentation for målingsmetoder og –resultater frem for de løse fornemmelser, som det i øvrigt strammede DR-indslag indeholdt.

AT DER KUN er solgt 350 åbne filtre er ikke en indikation af, at filtrene ikke virker. Det er snarere et udtryk for den politiske beslutningsproces hvad angår manglende tilskud eller ej, strafgebyr uden filter med mere. Under alle omstændigheder er det ærgerligt – både for salgs- og monteringsdelen i autobranchen, at der ikke er solgt flere af de op mod 300.000 potentielle filtre. Men så sandelig også for os og resten af befolkningen som helhed, der kunne være blevet befriet for op til 70 procent af dieselbilernes partikeludledninger. Det må vi så leve med, indtil disse forurenende biler bliver trætte af dage og erstattes af nye med fabriksmonterede filterløsninger. Som bilfabrikkerne selvfølgelig kan dokumentere effekten af, så de ikke også ender som løst indslag i DR-nyhederne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11