Også lidt til de små
Bosch udvikler parallel-hybrid til mindre biler.
Det er en mere avanceret styringsteknik, der arbejder sammen med forbrændingsmotoren og el-motoren.
Den nye udvikling reducerer omkostningerne med mange andre fordele, oplyser Bosch, der nu er i gang med at udvikle et system til mindre biler, fordi man tror på hybrid i fremtiden.
Der er 500 ingeniører ansat i forskningsafdelingen for udvikling af elektriske systemer. Bosch udviklede det første hybrid-system i 70erne, der blev bragt på gaden, men det var for tidligt. Først da man så de mange hybridbil udviklinger på Tokyo Motor Show i 2005 og igen i 2007, begyndte der at ske mere end modellen, vi allerede kendte i Europa, Toyota Prius.
En spådom
Flere havde parallel-hybrid udviklinger i Japan allerede i 2005, som for eksempel Subaru, der viste udviklingen på en stor stand med de samme fordele, som Bosch nu fremdrager.
Det var også på den tid, at VWs tidligere topchef Bernd Pischetsreider i forbindelse med hybridudviklingen mente, at det kunne man bare lade japanerne om.
- Det blev kun en niche, udtalte han.
- Vi har andre planer med den konventionelle motor og diesel, som kommer til at køre ligeså langt på literen, og måske mere, udtalte han
Det fik han jo alt- i-alt ret i, når man ser de nye Blue Motion udviklinger hos VW i dag, der har et bedre gennemsnitsforbrug, end den mest solgte hybridbil på kloden, Toyota Prius. Det blev meget mere end en niche, men dengang kunne man ikke forud se de mange strammere miljølove, og kravet til nedsætning af C02 i atmosfæren, hvor de nye Blue Motion modeller jo i øvrigt også udmærker sig.