23948sdkhjf

Nyheder med fart på

Både Tegee-Dan og dets samarbejdspartnere havde meget at byde på, da der var indkaldt til en kombination af racerkører for en dag og minimesse.
Invitationen fra firmaet Tegee-Dan lød på, om der var nogen, der havde lyst til at give den som racerkører for en dag, og samtidig deltage i en minimesse i ryttergården. Stedet var Jyllandsringen, bilerne var VW Polo GTI Cup-racere med 1.8 l turbomotor med 215 hk.

Den chance, var der ikke mange, der lod gå fra sig, og alle var mødt op fulde af forventninger og ikke mindst i god tid. Alle havde efter omgangen, hvor der blev givet los, fået væg til væg smil smilet fundet frem sammen med en ny og forfriskende farve i kinderne. Efter oplevelserne på banen var der tid til at se nærmere på, hvad firmaet Tegee-Dan og dets samarbejdspartnere kunne byde på.

Stod op klokken fire

En af de mange deltagere var klargøringsmand Tim Byllov fra SMC i Hillerød. Inden han kørte hjemmefra klokken fire om morgenen, glædede han sig specielt meget til at høre nærmere om, hvordan man fjerner slør på de sorte biler. Men han vedgår dog gerne, at han også var meget begejstret for køreturen for fuld skrue i de potente VW Polo racerbiler.

-I snit klargør jeg 2-3 brugte biler om ugen, og jeg er tit ude for, at dem med sort lak har slør, og arrangementet her har været rigtigt godt, for jeg har fået nogle tips med mig hjem. Så nu kan jeg blive endnu bedre til at polere bil og samtidig undgå slør, siger en begejstret Tim Byllov.

Reduceret reparationstiden

Esprits rudereparationssæt forhandles blandt andet af Tegee-Dan, og her kunne Claus Grøndal fremvise en ægte nyhed, som har gjort rudereparation til en profitabel sag. Selv har han fejret sit 30 års jubilæum i rudereparationsbranchen, og han grublede længe over, om en rudereparation kunne gøres både hurtigere og bedre.

- Tit opdagede jeg problemer med at få suget luften ud fra reparationstedet, og det var det, som fik mig sporet ind på ideen med at tilføje en effektiv vakuumpumpe til en stenslagsreparation, fortæller Claus Grøndal.

- Efter en at have investeret en del tid og penge, kom jeg frem til det rigtige, og det er nu blevet patenteret verden over. Dels kan man med vakuumpumpen nu være sikker på at få al luften med ud, og dels sparer systemet megen tid. Forruderne bliver tyndere og tyndere, og dermed stiger risikoen for stenslag, men det betyder også, at adgangen til stenslaget næsten lukkes, når reparationsværktøjet sættes på.

Det sker ikke her, for med dette stykke værktøj skal trykket ind mod ruden ikke være ret stort, og det medfører, at den resin harpiksopløsning som sprøjtes ind, lettere kommer helt ud i krogene, og samtidig har luften også lettere ved at undvige. Med et konventionelt system ligger reparationstiden mellem 20 og 30 minutter, men med mit system vil den gennemsnitlige reparationstid falde til omkring seks minutter. Repareres der i snit bare et eneste stenslag hver dag á 350 kroner, bliver det på årsbasis til en omsætning på 77.000 kroner, og det er da også værd at tage med, specielt når man tænker på, at arbejdstiden nu er nede på blot seks minutter for en reparation, understreger Claus Grøndal.

Rensning af indtræk

Nilfisk er andet end støvsugere, og Jens Holm fra Nilfisk Alto viste og demonstrerede en lang række af firmaets produkter. Én af nyhederne er fejemaskinen Floortec 480, som effektivt fejer værkstedsgulvet. Jens Holm forklarer, at der i dag er fokus på værkstederne, og det at holde dem rene, er vigtigere end nogensinde før.

En anden af nyhederne er TW15, som er en renser, der klarer alt fra bilens gulvtæpper til sæder, og som tilmed også kan rengøre gulvtæpperne i kundemodtagelsen og på kontoret.

- Den renser med en kombination af rensemiddel og varmt vand, og der kommer 3,6 liter ud i minuttet med et tryk på 7 bar. Vandet og rensemidlet trykkes ned i sædetsstoffets fibre, hvor det vasker og rengør. På trods af der er tale om væske, er sædet eller gulvtæppet efter rengøring ikke vådt, da der samtidig er et kraftigt sug på mundstykket, forklarer Jens Holm.

Rene hænder uden plastic

Distriktschef hos deb Svarfega, John Pedersen, havde udover den nye dispenser med evighedsgaranti også mange hudplejeprodukter med. En af dem var den nye Swarfega Superclean, som i stedet for at benytte sig af opløsningsmidler og små plastickugler, benytter sig af en kombination af majsgranulat, sæbe og solsikkeolie til at gøre kort proces med snavsede og olierede hænder.

- Udover den nye håndrens har vi også lavet om på systemet, så i stedet for bøtter benytter vi nu dispensere. Vi har kun én type dispenser, men den kan fås, som man ønsker den. Det kunne være i firmaets farver, med logo eller et andet motiv på, men der er også mulighed for at få et helt specielt design på dispenseren. Men uanset om der vælges standardløsningen eller et helt andet design, vil patronerne med rense- eller plejemiddel til dispenserne være ens. Det er rationelt, for indvendigt er de identiske, og det er også muligt at dosere mængden per tryk fra 0,9 til 3,2 milliliter. Samtidig med at patronen er udformet sådan, at den ikke indeholder rester, når den skal skiftes, siger John Pedersen.

Væk med sløret

- Slør eller hologrammer ser vi mest på de sorte biler, siger pudser og klargøringsmand Phillip Jørgensen.

- Fænomenet opstår, når bilen har været poleret og været i maskinvask nogle gange. Faktisk kan bilen næsten komme til at se værre ud, end før den blev poleret. Hologrammerne opstår som følge af miniridser fra poleringen og optræder tydeligst i sollys, hvor de ses som skygger i lakken. Når en bil med hologrammer skal klargøres, handler det om at blive dette slør kvit for tid og evighed. Her er det vigtigt at bruge de rigtige polerskiver og den rigtige polermasse.

Tegee-Dans kur mod slør er det amerikanske Auto Magic, som har et slibeprodukt uden olie, tilsætningsstoffer og silicone. Ved at anvende det i kombination med de specielle polerskiver af henholdsvis uld- og skumskiver, undgår man helt disse hologrammer i lakken. For at virkningen skal holde, efterbehandles med en lakforsegler, og den findes i to kvaliteter. Én, som modstår 30-40 maskinvaske og én, der klarer op til 70 maskinvaske.

Caramba!

De fleste af os husker nok Caramba rustopløseren fra gamle dage. Den og en hel serie af bilpleje- og smøreprodukter er tilbage igen med fornyet kraft.

Bag agenturet står Tegee-Dan, og indehaver Gunner Kristensen fortæller, at der i øjeblikket er 56 forskellige produkter til den professionelle side af autobranchen, og at der, inden året er omme, vil være omkring 100 produkter.

- Der er så mange, at det vil være svært at nævne dem alle, men jeg vil gerne fremhæve EDI special løsneren, som kan løsne eksempelvis dyser og gløderør, fortæller Gunner Kristensen.

- Rustløsner findes i flere udgaver, blandt andet har vi Power rustløseren, som kombinerer frysespray med rustløsning. Når det sprayes på, afkøles materialet voldsomt, og derved trækker det sig sammen. Dermed opstår der sprækker, og her trænger rustløseren ind. Den tredje, jeg vil fremhæve, er Magic Wonder, som renser, plejer og giver en helt fantastisk flot glans på de overflader, der i forvejen er glatte. Men som sagt er der mange andre ting som skæreolie, fælgrens uden syre, silikone- og voksfjerner, bremserens, affedtning, kobberspray for blot at nævne nogle ting, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.515