Brugte biler skåner miljøet
Overraskende kører ansatte i brugte biler mere miljøvenligt end kollegaerne i nye biler, oplyser Business Danmark.
- Vi er mere snusfornuftige, når vi selv køber jobbilen. Så vælger vi en lidt mindre bilmodel og motorstørrelse til gavn for miljøet. Tit ender det med en nyere brugt bil spækket med ekstraudstyr, så arbejdsmiljø og økonomi hænger sammen, siger Børge Agerbæk, trafikpolitisk formand i sælgernes organisation, Business Danmark.
Mens firmabilisterne flokkes om de større mellemklassebiler, er fleksibiliteten større på brugtvognsmarkedet. For eksempel vælger knap hver tiende med egen jobbil en af de allermindste biler på markedet, mens kun to procent af firmabilisterne gør det samme. Omvendt er flest jobbiler i den største klasse privatejet. Det kan være eksotiske biltyper hentet billigt hjem fra udlandet, for eksempel en ældre Mercedes-Benz eller Audi.
Fra udgift til indtægt
Direktør for Bilbasen, Kenneth Andersen er glad for undersøgelsen, fordi resultatet bekræfter det, som mange længe har troet, nemlig at egenbetaling gør mange af os mere fornuftige i vores bilvalg, mens enkelte udnytter det til at anskaffe en brugt bil fra kategorien "drengedrøm".
- Kombinationen af at købe en nyere brugtbil og en aftale om kørselspenge er en klar økonomisk fordel set i forhold til at få bilen stillet til rådighed af firmaet, men man skal huske på, at så snart der ikke er tale om kørsel i arbejdsøjemed, så koster det på budgettet, siger han.
Det har i flere omgange været dokumenteret, at det ofte er dyrere at have firmabil end selv at stille bilen til rådighed mod at få kørepenge. Bilbasen.dk har yderligere sammenlignet økonomien ved at køre en ny kontra en brugt privatejet bil på jobbet. Beregningerne er baseret på et årligt kilometerforbrug på 41.000, heraf 11. 000 privat og et ejerskab på fire år. Køber man en ét år gammel VW Passat fra den store mellemklasse i stedet foren ny model, sparer man 38 øre per kilometer eller 15.000 kroner årligt. Køber man en ét år gammel Ford Focus fra den lille mellemklasse, sparer man 11 øre per kilometer eller 4500 kroner årligt.
Mere miljørigtige firmabiler
40 procent af de privatejede jobbiler er handlet på brugtvognsmarkedet, mens 91 procent af landets virksomheder sværger til nye biler. Og skal de blive ved med, mener Børge Agerbæk.
- Virksomheder kan på nyvognsmarkedet opnå store flåderabatter, så de kan købe biler med den nyeste og reneste teknologi til fornuftige penge. Valget af firmabil udstiller virksomhedens sociale ansvarlighed, fordi bilerne efter få år sælges videre på brugtvognsmarkedet, siger han.
Sælgere med egen jobbil kører i gennemsnit 41.000 kilometer om året, mens firmabilisterne er oppe på 50.000. Dermed burde flere firmabilister end dem i egen jobbil køre i en dieselbil, der kører længere på literen. Men det gør de ikke fordi, benzinbiler fortsat er billigst i indkøb og dermed slipper den ansatte med en billigere firmabilbeskatning. Business Danmark mener, at registreringsafgiften derfor i højere grad end i dag bør favorisere miljørigtige biler.
- Politikerne har afgiftsfritaget elbiler, som i deres nuværende form er ubrugelig for størstedelen af erhvervslivet. Politikerne har helt overset potentialet i at få virksomhederne til at satse på diesel frem for benzinbiler, siger Børge Agerbæk.